Hyvä tarina ja brändäys. Osa 1: Tarina.

Onko parempaa aihetta aloittaa uuden yrityksen blogi kuin kirjoittamalla yrityksen brändistä ja sen tarinasta. Tämä kirjoitus on suunnattu sinulle, joka olet myös yhtä uusi brändäyksen maailmassa. Olet ehkä ollut yrittäjä jo jonkin aikaa mutta haluat nyt aloittaa brändäämisen tosissasi, tai olet uusi yrittäjä, niin kuin minä ja aloitat puhtaalta pöydältä.

Brändäys on iso sana joka on jo nyt vakiintunut suomenkieleen. Brändäys tarkoittaa yrityksen asiakaskokemusta ja ulottuu laajalti aina tuotteesta yrityksen toimintaan ja asiakaspalveluun. Pienemmänkin yrityksen kannattaa miettiä brändäystä, sillä sen tarkoitus on sitouttaa asiakkaita käyttämään firman palveluja uudestaan. Lisäksi yhtenäinen toimintatapa lisää asiakastyytyväisyyttä ja helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä.

Brändäyksen ensimmäinen ja tärkein asia on yrityksen tarina. Tarinan avulla brändistrategian teko on helpompaa. Kun tunnet oman tarinasi ja tiedät miksi olet tässä, pystyt suunnittelemaan tulevaisuutta selkeämmin. Tarinan kertominen jossain yrityksen markkinointikanavassa myös edesauttaa ihmisen samaistumista yrittäjän ja yrityksen elämänkaareen.

Miten sitten kirjoitan tarinan? Eihän meistä jokainen ole mikään Runeberg, jolta tarinankerronta tulee luonnostaan. Tarinanhan ei tarvitse olla pitkä ja itse asiassa joillekin on hyvä, että luettavassa muodossa se ei ole pitkä. Videollakaan tarinan ei kannata kestää kymmentä minuuttia kauempaa. Joka tapauksessa, tarinan voi kirjoittaa vastaamalla muutamaan kysymykseen. Mieti miten vastaisit esimerkiksi näihin:
1. Milloin keksit liikeideasi tai sen, että haluaisit perustaa yrityksen?
2. Miksi halusit perustaa yrityksen? Oliko markkinoilla tarve jollekin tuotteelle tai palvelulle joka vaati oman tekijänsä?
3. Mitä haluaisit yritykselläsi saavuttaa? Mieti jotain sellaista, joka tuo hyötyä asiakkaallesi, ei sinulle, sillä asiakkaalle haluat tämän tarinan kertoa.
4. Voita jokin vaikeus ja muista kertoa jokin heikkous joka muistuttaa ihmisyydestäsi.

Jo näillä eväillä pystyt luomaan samaistumispohjaa sekä tekemään yrityksen läheisemmäksi.

Minun yritykseni tarina:

Olen jo nuoresta asti haaveillut ja miettinyt yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona elämäntyölleni. Kuitenkaan ennen tätä en ole kokenut että minulla olisi ollut tarpeeksi rohkeutta tai tietoa ryhtyä yrittäjäksi. Sitten vaihdoin tasaisen ja rauhalliseksi käyneen elämän uusiin kuvioihin, muutin Etelä-pohjanmaalta Uudellemaalle ja otin elämääni niskasta kiinni. Lakkasin olemasta sivustakatsoja ja aloin aktiivisesti vaikuttamaan tulevaisuuteeni. Halusin tehdä unelmistani totta. Uusi asuinpaikka ja työ-ympäristö tuovat yllättävän paljon uutta sisältöä elämään ja voin taas sanoa olevani onnellinen. Yrittäjyys on niin muuttuva voima, että siinä riittää virikkeitä suuntaan ja toiseen. Vaikka osa ihmisistä näkee sen haastavana ja vaikeana, itse näen sen mahdollisuutena itsensä toteuttamiselle, päätöksenvapautena ja rajattomana mahdollisuutena. Voit tehdä työksesi lähes mitä vaan lain ja määräysten puitteissa, juuri niin kuin haluat ja ainakin minun alallani, samanmielisiä asiakkaita löytyy varmasti hyvälle tekijälle tarpeeksi. Onhan minulla muitakin unelmia. Unelmia, jotka ovat syy pyrkiä eteenpäin. Tärkein niistä on jotain omaa. En ole koskaan omistanut taloa tai asuntoa ja minun ikäryhmälläni sen omistaminen on aika utopistista. Monet omistavat asuntolainan, eivät kotiaan. Minä haluan omistaa kodin ja pystyä pitämään sitä, ja siihen tarvitaan rahaa ja siksi tehdään töitä. Kuitenkin itsenäisen luonteen omaavana koen olevani parhaimmillani asiakaspalvelijana, en työntekijänä.

Miksi sitten haluan olla yrittäjä? Työssäni graafisena suunnittelijana pääsin tutustumaan moniin alueen yrittäjiin ja päättäjiin. Kuulin monia eri tarinoita ja ajatuksia maailmasta, kuulin miksi yrittäjänä on vaikeaa ja mikä siitä tekee sen arvoista. Ihmiset olivat työni suola, ja välillä huonoina päivinä kirous (sillä minäkin olen vain ihminen), mutta työ herätti yhden ajatuksen voimakkaaksi: Haluan auttaa näitä yrittäjiä ja yrityksiä parhaani mukaan. Mainostoimiston mahdollisuudet ovat rajattomat. Hyvä mainos muistetaan ja se herättää tunteita, sekä keskustelua. Hyvä mainos tuo asiakkaita ja voi parantaa maailmaa. Markkinoinnin voima on uskomaton ja kun sitä käytetään hyvään, pääsen mukaan tekemään hyvää koko kotimaalleni. Yrittäjät ovat yhteiskunnan suola ja ilman yrityksiä ei millään matematiikalla voida pärjätä hyvin yhteiskuntana. Yksilö voi elää erakkona onnellisesti ja ilman yrityksiä, mutta suurin osa ihmisistä haluaa kuulua yhteiskuntaan ja olla osa jotakin.

Minun yritykseni on se kynä jolla yrittäjä tai yhdistys kirjoittaa tarinaansa. Haluan, että se on kanava, joka auttaa asiakastani menestymään omalla alallaan, ja haluan, että asiakkaani saa oikeasti hyvää ja tasokasta palvelua sillä hinnalla jolla se sitä ostaa. Sinulla on visio, yritykseni kautta toteutamme sen yhdessä. Tällä tarinalla ei vielä ole loppua, mutta takaan että se on onnellinen, tapahtui matkalla mitä tahansa.

Kerro minulle sinun yrityksesi tarina tai kirjoita se ylös. Mieti miksi ryhdyit tai ryhdyt yrittäjäksi, ja takaan, että joku tuolla jossain tarinasi luettuaan samaistuu siihen ja pitää yrityksestäsi hiukan enemmän.

Puhutaan osa 2:ssa tarkemmin tuosta brändiasiasta. Turha tässä yhdessä tekstissä on koko romaania kirjoittaa. Siihen saakka: palaillaan.

-Veera, Yrittäjä.

Kommentit

Suositut tekstit