Hyvä tarina ja brändäys. Osa 2: Brändi




No niin. On tullut aika jatkaa tätä tarinan ja brändäyksen kirjoitussarjaa. Koska brändäys on niin laaja käsite, aion pilkkoa senkin osiin. Tässä ensimmäisessä osassa keskitymme itse brändin rakenteeseen ja siihen, miksi jokaisen yrityksen brändäys on asia jolle kannattaa uhrata hieman aikaa pienessäkin yrityksessä.

Asiakkaalle muodostuu yrityksestä jo ensimmäisellä kerralla jonkinlainen mielikuva. Joko se on positiivinen tai negatiivinen. Yhtäkaikki, se vaikuttaa suuresti siihen, tuleeko asiakkaasta pitkäaikainen vai kertakävijä. Itsestäänselvyydet sikseen, tätä on brändi. Mielikuvaa. Jos mielikuva on tarpeeksi positiivinen, asiakkaasta tulee Onnellinen Asiakas. Opin kyseisen termin Olli E. Juvosen kirjasta "Selviä voittajana lamasta". Onnellinen asiakas on sellainen, joka lähtee yrityksestä tyytyväisenä, aikoo ostaa lisää ja saattaa suositella. Meidän kaikkien tavoitteena pitäisi olla luoda näitä Onnellisia Asiakkaita.

Oman näkemykseni mukaan brändi rakentuu pääpiirteiltään kolmesta asiasta.
1. Yritysilmeestä, 2. Asiointikokemuksesta,  3. Arvoista. Kaikki nämä kolme yhdistyvät yhtenäiseksi asiakaskokemukseksi joka pitkälti määrittää yrityksen menestyksen. Markkinointi on toiminto brändin ylläpitämiseksi ja näiden kolmen asian positiiviseksi yhdistämiseksi. Tässä toisessa osassa haluan kertoa hieman yritysilmeestä.

Mistä yritysilme rakentuu? Mainonnasta, toimitiloista, henkilöstön univormuista tai niiden puutteesta, väreistä, viestinnän yhtenäisyydestä ja viestinnän eri keinoista. Kohderyhmästä riippuen erilaiset valinnat synnyttävät asiakkaassa erilaisia mielikuvia. Miltä tuntuisi käydä pankissa, jossa virkailijat istuisivat tiskin takana tupakka huulessa, tukka takussa, risaiset työvaatteet yllään? Tuskin finanssialalla sellaista odottaisi. Mitä jos sinun täytyisi vierailla yrityksessä, jonka toimitilassa et ole ennemmin käynyt. Etsit paikkaa pyörien keskellä kaupunkia eikä oikeaa paikkaa tunnu löytyvän millään. Turhaudut ja päätät lähteä kotiin, vaikka paikka olisi ollut aivan vieressäsi. Opastuksen ja mainonnan puute saattaa aiheuttaa menetettyjä asiakkaita, myöhästyneitä toimituksia ja ylimääräistä hämmennystä. Jotta ihminen tietäisi, mistä saa parhaat pankkipalvelut, tai mistä löytää sen lähellä olevan kuntosalin, on yritysilmeen oltava yksilöllinen ja edustava.

Miltä sinusta tuntuu asioida Starbucksissa? Lähikaupassa? Osaatko nimetä jonkin yrityksen jonka kanssa asioiminen on joka kerta positiivinen elämys? Mistä yrityksestä kertoisit ystävällesi? Nämä kaikki ovat onnistuneet yritysilmeensä rakentamisessa niin, että se on jäänyt mieleesi positiivisesti. Yritysilmeessä on hyvä muistaa muutama perusasia, yhtenäinen mainonta, yrityksen tunnukset ja asiointiympäristö. Jos yrityksesi palvelee lähinnä verkkoasiakkaita, panostat luonnollisesti verkkosivuihin. Mikäli 90% asioinnista tapahtuu puhelimen välityksellä, on sinun hiottava puhetaitojasi ja käytöstapojasi, jotta asiakas saa mahdollisimman positiivisen kokemuksen. Sekava nettisivu tai puhelinvaihteen huono päivä voi pilata asiakkaan kokemuksen.


Ravintolan brändiin vaikuttaa suuresti tilasta välittyvä tunnelma. Yhtälailla varaosamyymälästä voi välittyä asiakkaalle tietynlainen tunnelma

Jotta yritysilmettä pystyttäisiin rakentamaan yhtenäisesti, on hyvä kehittää brändisuunnitelma, jossa selkiytetään toiminnan tavoitteet ja tavat siihen pääsemiseksi. Sen ei tarvitse olla monen sivun mittainen powerpoint aiheesta vaan jo yksinkertainen lista riittää. Kirjoita paperille vastaus esimerkiksi näihin kysymyksiin:

1. Mitä mielikuvia haluat herättää kohderyhmässäsi, kun hän törmää yritykseesi
2. Mitä haluat asiakkaasi ajattelevan sinusta tai yrityksestäsi asioinnin jälkeen?
3. Mitä asioita voit tehdä näihin kahteen lopputulokseen pääsemiseksi?

Sitten lähdet purkamaan asiaa tarkemmin ja tarkemmin. Mitä ovat arvomme, missiomme, asiakaspalvelutyylimme, tuotepakettimme jne. Pää asia on se, että kehität ratkaisuja joihin sinun on mahdollista päästä ja joihin pyrkiminen on sinulle mielekästä. Jos olet työskennellyt jo vuosia yrityksesi eteen ja olet joutunut kokemaan kovia aikoja viimeaikoina, ota pieniä askelia eteenpäin ja paranna puusi juuria. Mikäli sinulla ei ole aikaa hukattavaksi, panosta brändin kiillotukseen samalla kaikkesi. Täyskäännös ei tapahdu hetkessä, ja mitä nopeammin sen on käytävä, sitä enemmän se vaatii resursseja.

Kun perusasiat on selvillä, voidaan ruveta pohtimaan visuaalista puolta. Mieti esimerkiksi toimitilaasi. Millainen näky odottaa asiakasta kun hän astuu ovesta? Onko vastassa viikon pahviroskat ja kurainen lattia vai onko asiakastila puhdas ja siisti? Miten selkeä on esim. myymäläsi tuotejärjestys? Löytääkö asiakas helposti etsimänsä? Onko myydyin tuote liikkeen perällä, jotta asiakas kulkee koko myymälän läpi sitä hakemaan? Kyllä, tämän takia maidot on sijoitettu aina perimmäiseen kaupan nurkkaan. Enta miltä näyttää henkilökunta? Pakko ei ole univormuja käyttää, mutta siisti yleisolemus luonnollisesti on mukavampi asiakkaalle kuin suttuinen ulkoasu.

Enta viestintävalinnat? Jos asiakaskuntasi ikä on 18-20 vuotta, et voi odottaa lehtimainonnalta mitään. TV-mainontakin on vähän niin ja näin kun milleniaalit (kuten tässä blogipostissa totesimme Uusi sukupolvi, 5 asiaa milleniaaleille markkinoimisesta.) Pääosin kuluttavat aikansa netissä eivätkä välttämättä tartu perinteisiin mainonnan viesteihin, vaan luottavat enemmän suosittelun voimaan.
Tai jos tarjoat palveluja vanhuksille, on nettiin panostaminen vähän hassua, koska heillä taas yleisimpiä mainoskanavia ovat juuri ne perinteiset.


Take it to the next level.

Enta jos kaikki yritykset nykyään keskittyvät brändäykseen? Jos kaikki yritykset pyrkivät olemaan elämys, onko oikeastaan mikään silloin elämys? Esimerkiksi kosmetiikkakaupassa pakkaukseen keskittyminen alkaa olemaan nykyään niin yleinen strategia, että pakkausta on joko laajennettava (vertaa esimerkiksi luomiväripaletteja tai erikoisia luksussaippuapulloja) tai yksinkertaistettava? Tämän vuoksi sinun täytyy tuntea myös kilpailijasi ja heidän brändinsä, sillä vain siten tiedät mihin suuntaan virtaa sinun täytyy kulkea ettet mene samaan suuntaan kuin kilpailijasi. Älä käsitä väärin, tottakai tavoitteena on kasvu ja parempi myynti, eihän muussa olisi mitään järkeä. Mutta et voi jäädä mieleen jos näytät samalta kuin muut. Et voi sulautua massaan jos haluat pärjätä vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Nosta panoksia ja näytä niille miten bisnestä tehdään, brändää itsesi menestykseen.

Jottei teksti muuttuisi blogikirjoituksesta romaaniksi, päätän tämän osio 2:sen tähän. Mitä olit mieltä kirjoituksesta? Herättikö se ajatuksia? Kirjoita kommenttisi tähän alle ja kerro mitä itse olet mieltä.

Ja KIITOS että luit :)

Kommentit

Suositut tekstit