Toimettomuus voi johtaa yrityksen kuolemaan.


Ikävä ajatus mutta pitää paikkansa.

Silloin kun yritykselläsi menee huonosti, liian hidas reagointi voi johtaa yrityksen ennenaikaiseen kuolemaan.

Miten sitten voi välttää kuoleman ja tunnistaa hetken koska on tartuttava toimeen? Kerron sinulle muutaman asian, joita on pidettävä silmällä, että tietää toimia ajoissa. Me ihmiset kangistumme helposti helppoihin kaavoihin joihin olemme tottuneet, teemme asioita jotka ovat tuttuja ja turvallisia, koska se on sisään rakennettu puolustusmekanismi välttää kaikkea uutta ja outoa, periaatteessa uuteen ja outoon sekaantuminen altistaa meidät luola-ihmiset epäonnistumiselle ja mahdolliselle pedon suuhun joutumiselle. Me unohdamme katsoa asioita objektiivisesti ja järjellä, sillä me kaikki toimimme tunteiden varassa. Sitäpaitsi, omaa vahinkoa on vaikeampi nähdä kuin naapurin. Koska viimeksi astuit taaksepäin ja vilkaisit kokonaiskuvaa?

Tavasta voi kuitenkin opetella ulos. Miltä tuntuisi jos eräänä päivänä et enää jännittäisikään uusien ihmisten tapaamista niinkuin ennen, vaan jännitys helpottaisi? Tai mitä jos olet heikko riskin ottaja ja haluat osata ottaa suurempia riskejä ja riskeerata samalla elämäsi suuremmalle onnistumiselle? No pain, no gain sanotaan, ja suuremmat riskit tuovat usein suuremmat voitot. Niin ainakin sijoittamisessa.
Helposti ajattelemme aina ensimmäisenä uuden asian kohdalla epäonnistumista, sitä pelkoa, että mitä jos homma meneekin päin honkia? Mitä jos siivet eivät kannakkaan? Oletko koskaan miettinyt mitä aivoissasi voisi tapahtua, jos jokaisen negatiivisen tai pelkoa ruokkivan ajatuksen kohdalla ajattelisitkin epävarmuuden lisäksi että mitä jos onnistunkin? Mitä jos voitan ja kiitän itseäni tästä riskistä vuoden päästä? Mitä jos osoittautuu fiksuksi päätökseksi hypätä sinne tuntemattomaan, jos vaikka siivet kantaakin? Jos pähkäilet yrittäjäksi ryhtymistä, miksi epäonnistuminen olisi muka todennäköisempää kuin onnistuminen? Jos varaudut riskeihin, verkostoidut ahkerasti, teet työsi kunnolla ja laadulla, vaalit asiakkaitasi ja annat sun sisäisen palon välittyä muillekkin, niin on todella todennäköistä onnistua. Kun negatiivisten ajatusten jyllätessä sanot itsellesi, "Mitä jos käykin päinvastoin, ja onnistun" siitä tulee tapa. Kun tuon asian ääneen sanomisesta tulee tapa, pian huomaat, että alat kuunneella tuota ajatusta.

Muista kuitenkin, että tämä ei tarkoita sitä, että jokainen riski on otettava, mutta järjellä punniten suurin osa asoista joissa riskejä otamme päivittäin, ei ole niin suuria, että kuolemme niihin.

Mistä sitten tunnistaa, että yrityksessä on tehtävä korjausliike?

-Tulos muuttuu tappioksi-

Jos tuloksesi on tähän saakka ollut voitollinen, ja heilahtaakin yhtäkkiä pakkasen puolelle, jotain on pielessä. Jo nollatuloksen muuttuminen miinusmerkkiseksi on huono merkki, pelimerkkejä ei jää tarpeeksi käteen.

Mutta mistä löydät vian? Tutki kirjanpito tarkkaan. Onko yrityksen menot paisuneet? Onko asiakkaita lähtenyt muille maille? Onko ala muuttunut? Onko ostaminen muuttunut? Missä asiakkaasi on, kaupassa vai netissä? Rahan määrä ei vähene, sitä itseasiassa syntyy jatkuvasti lisää, ja jokin syy on kääntänyt sen virran ulos kassastasi.

-Liikevaihto putoaa dramaattisesti-

Kaikki sujuu muuten hyvin mutta rahaa ei liiku enää samalla tavalla kuin ennen? Miksi?
Jo kolmen sukupolven välillä on tällä hetkellä hirmuinen kuilu kulutustottumuksissa, taloustuntemuksessa ja prioriteeteissa. Et voi jäädä paikalleen, vaan sinun on myös pakko kehittyä. Miksi? Koska kilpailijasi kehittyvät! He tekevät työtä sen eteen, että voisivat viedä markkinaosuuttasi. Miten sinuun voisi rakastua kilpailijan sijasta?

-Rotat jättää uppoavan laivan-

No joo, rotat on aika huono ilmaisu, mutta jos henkilöstö alkaa jostain syystä vaihtumaan tiuhaan tahtiin, tai jos henkilöstön vaihtuvuus on aina ollut kova, on johtamisessa jotain vikaa. Motivoitunut työntekijä ei lähde. Tokikaan kaikkia ei voi miellyttää, mutta hälytyskellot pitäisi soida kun hyvät lähtee.


Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen. jos yrityksessä on vika, se voidaan korjata, se saattaa ottaa aikaa, mutta maksaa itsensä takaisin ennemmin kuin pään työntäminen pensaaseen ja asian kieltäminen. Hyväksy faktat sellaisina kuin ne ovat. Meitä ihmisiä pidetään liian herkkinä kestämään vakavia asioita, mutta tosiasiassa, teemme joka kerta toiselle karhunpalveluksen, jos pimitämme häneltä faktoja, joiden perusteella hänellä olisi mahdollisuus korjata toimintaansa. Palautteen voi antaa myös kohteliaasti, eli en tarkoita nyt sitä että asioita pitää räyhätä ihmisille.



-Tappio muuttuu voitoksi-

Muuta tappio voitoksi tarkistamalla mikä aiheuttaa huonon kannattavuuden. Ehkä yrityksesi kulut ovat kasvaneet viimeaikoina hallitsemattomasti? Mitä jos kulut ovat pysyneet ennallaan mutta tulon määrä on vähentynyt? Taloudellinen riitasointu on vielä helppo korjata. Jos pystyt, säästä jossain ja panosta myyntiin entistä enemmän. Markkinoi lisää ja jalkaudu maksullisten kanavien lisäksi ilmaisiin, perusta instagram, linkdin, twitter tai snapchat tili. Haistele tulevaa ja tutustu siihen minne mennään seuraavaksi. On syitä, ja on tekosyitä. Opi tunnistamaan syyt joihin voit vaikuttaa ja suuntaa energiasi niihin sen sijaan että jäisit valittelemaan huonoa tilannetta.

- Liikevaihto palautuu ja jopa kasvaa -

Myyminen on ostamisen tekemistä helpoksi asiakkaalle. Jos ostamisen kulttuuri on muuttunut alallasi niin miksi helvetissä jäisit vanhaan tapaan joka ei toimi? Ota selvää mikä toimii, kyttää ja opi kilpailijoiltasi jotka menestyvät, mitä he tekevät oikein? Mitä jos minä voisin tehdä sen vielä paremmin? Miten voisin näyttää suositummalta kuin kilpailija? Suomalaiset yrittäjät hirvittävän usein jäävät voivottelemaan kilpailijoittensa toimitapoja sen sijaan että ottaisivat niistä lisää selvää ja päihittäisivät ne. Ja ehkä jopa voisit tehdä yhteistyötä tuon menestyvän kilpailijasi kanssa? Mitä hän voisi haluta sinulta? Markkinatutkimuksen parhaat työkalut ovat käytössäsi koko ajan, netti on täynnä tietoa kilpailijoistasi! Lue, opiskele, tutki, tutustu, päihitä!


Muista aina: Jos Trump pääsee presidentiksi, mieti mitä kaikkea SINÄ voit saavuttaa! Älä anna elämäsi rajoittaa, ihminen keksii aina keinon selviytyä ja saada mitä haluaa, tavalla tai toisella, ja sopeutuu uuteen elämäänsä. Asioilla on tapana järjestyä jotenkin paikoilleen. Muistelehan hetki niitä asioita, joita olet TODELLA halunnut viimeisen viiden vuoden aikana? Jännä juttu on, että kun halusit vaikkapa sitä suklaalevyä viime viikolla, kävit ostamassa sen miltei heti, mutta et halunnut tehdä jotain tylsää (kuten matkalaskua) joten siirsit ja siirsit sitä kunnes se oli pakko tehdä, vaikka olisit voinut unohtaa matkalaskun saman tien, jos olisit halunnut tehdä sen äkkiä pois alta.

- Rotat eivät halua lähteä lainkaan - 

Mitä jos yrityksessäsi olisi niin mukava olla ettei kukaan haluaisi lähteä pois? Tiettävästi uuden henkilöstön kouluttaminen tulee maksamaan yrityksellesi enemmän, kuin nykyisen henkilöstön palkan korottaminen, sparraaminen ja motivointi. Etkö tiedä johtamisesta mitään? Ei hätää, tässä muutama perus periaate, ole johtaja, älä pomo:

Pomo käskee, Johtaja myy ideansa alaisilleen.
Pomo suunnittelee yksityiskohdat, Johtaja antaa suunnan
Pomo minimoi riskit, Johtaja ottaa riskejä
Pomo neuvoo kädestä pitäen, Johtaja rohkaisee ajattelemaan itse.
Pomo saavuttaa tavoitteensa, Johtaja haastaa uuteen ennätykseen
Pomo katsoo viivan alle, Johtaja horisonttiin
Pomo hyväksyy tämänhetkisen tilanteen, Johtaja haastaa totutut tavat
Pomo näkee ongelman, Johtaja mahdollisuuden
Pomo ajattelee lyhyellä tähtäimellä, Johtaja pitkällä.
Pomo seuraa karttaa, Johtaja tekee uudet tiet.
Pomo hyväksyy, Johtaja motivoi
Pomo luo sääntöjä, Johtaja haastaa säännöt
Pomo antaa tehtäviä, Johtaja kasvattaa ideoita (ei pelkästään omiaan)
Pomo luottaa kontrolliin, Johtaja luottaa ihmisiin.
Pomo tekee hommat oikein, Johtaja tekee oikeita asioita.




Case esimerkki 1: Hakola huonekalut.

Hakola oli menossa pikkuhiljaa konkurssiin, kun uusi sukupolvi päätti kokeilla huonekalujen verkkomyyntiä ja verkkokauppaa. Mallisto karsittiin minimiin ja keskityttiin muutamaan toimivaan klassiseen kaunottareen eri värien ja jalkavaihtoehtojen kanssa. Nykyään Hakola on yksi valovoimaisimmista design huonekaluja myyvästä yrityksestä. Vanhan kuluneen markkinointitavan vaihtaminen uuteen verkkopainotteiseen oli iso riski, mutta se kannatti. Mikäli sinulla ei tällä hetkellä ole varaa markkinointipanostuksiin, kokeile joko hakea rahoitusta siihen, tai kysy markkinointitoimistoltasi pidemmän ajan maksusuunnitelmaa. Kaikkea ei tarvitse maksaa kerralla.


Kommentit

Suositut tekstit