Miten hotelli voisi parantaa palveluaan?



Yövyttiin Pattayalla hotellissa, joka oli kuvien perusteella ihan ok, mutta jossa oli monia monia korjattavia asioita, joiden korjaaminen ei olisi vaatinut mitään muuta kuin hiukan kiinnostusta hotellin todellista tilaa kohtaan, esimiestyötä ja parempaa markkinointia. Mitä mukavampi edullinenkin hotelli on, sitä useammin ihmiset haluavat siellä viipyä ja sitä pitempiä vierailut on. kolmen tai kahden tähden hotellikin voi olla mukava jos perusasiat on kunnossa.

Hotellin tilat ja puitteet kaikenkaikkiaan olivat ihan ok, lukuunottamatta vakavia rakenteellisia puutteita kylpyhuoneiden osalta. Huone oli suuri ja ihan mukava, huoneen laitteet toimivat ja lattiat mopatut ja puhtaan näköiset. Kaikkialla kuitenkin näkyi sellainen "ei kiinnosta" meininki. Huonetta ei ollut kunnolla siivottu edellisten asiakkaiden jäljiltä, ikkunat oli pesemättä, peilit likaisia ja ihme roiskeita siellä täällä seinissä. Sisustaa oli selkeästi yritetty, ja sisustus oli jopa ihan kivan näköinen, minua ei haitannut, että esim tuoli oli selkeästi rikki selkänojastaan, tai että pöydänkansi oli täynnä hikoilleista kupeista ja pulloista syntyneitä rinkuloita. Ei minua haitannut edes pienet öttiäiset joita huoneessa asui, ne olivat pieniä koppakuoriaisia eivätkä lainkaan vaarallisia. Kylpyhuoneesta näki, että sen oli joku silikonin ystävä tehnyt, sillä kaikki liian isoksi poratut reiät ja lovet oli täytetty silikonilla.

Uima-altaalla oli aika siistin näköinen sisustus myös ja alue oli ihan ok. hotellissa oli myös pieni kuntosali ja sauna, sekä alakerrassa intialainen ravintola ja hieroja. Kuulostaa hienolta? No, Sauna ei toiminut. Salilla ei ollut ilmastointia, joten hikoilu alkaisi jo laitteelle äheltämisestä. Uima-altaan suihku oli rikki, ja samat roskat lojui päiviä altaalla. Hierojia ei edes kokeiltu, tuli vähän sellainen olo että ne oli jotain seksityöläisiä oikeasti. Ravintolan ruoka oli kallista ja huonompaa kuin suomessa (??)

Jos yleiskuva on ok, mutta yksityiskohdilta palvelu ei vastaa vaikutelmaa, on asiakkaiden pettymys taattu.









Tässä siis ehdotuksia miten tuo hotelli olisi kätevästi todennäköisesti tuplannut asiakasmääränsä:

1. Yksityiskohdat ja viimeistely sisustuksessa kuntoon. Ihmiset tutkii ostamaansa paljon, eivätkä palaa, jos käy ilmi, että palvelu tai tuote on pettymys. Hotellin väki lorvi työpaikallaan usein. Sen ajan kun käyttäisi jokaisen vierailijan lähdön jälkeiseen perusteelliseen huonesiivoukseen, voisi hotellin taso nousta raakasti, ja hotelli saada parempia arvosteluja. Mitä tulee kupinjälkiin, miksi huoneessa ei ole tarjolla lasinalusia? Thaimaassa, ja varsinkin Pattayalla, muovilevy ei maksa mitään, on pitkäkäyttöistä ja helppo putsata, teettäisivät pvc levystä pyöreitä kiekkoja huoneisiin että ihmiset laittaisivat lasinsa edes joskus alustan päälle.

2. Alakerran ravintolan ruokalistat huoneisiin. Jos hotellilla on niin onnekas tilanne, että ravintola on, huoneessa pitäisi ehdottomasti olla ruokalista, niin ihmiset tilaisivat helpommin suoraan alakerrasta ruokansa, tai söisivät siinä useammin.

3. Laatustandardointi ja esimiehen valvonta huonesiivouksiin. Jokaiselle siivoojalle checklist käteen josta joka kerta tarkistetaan onko kaikki kunnossa. Ei maksa mitään, mutta iso iso asia asiakkaalle. Meiltä esimerkiksi siivoojat unohti kaksi kertaa vessapaperirullan lisäämisen, välillä pyyhkeitä oli kolme, välillä kupit jäi pesemättä pesualtaaseen?

4. Jos jokin palvelu on rikki, korjaa se. Sauna oli koko kaksi viikkoa pois käytöstä, ties vaikka kauemmankin. Kuitenkaan missään ei ollut saatavilla tietoa että sauna on poissa käytöstä, eli kaikkia vain vedätetään niillä muka hyvillä palveluilla.

5. Panosta wifiin. Nykyihminen on niin mukavuudenhaluinen, että huono wifi ottaa pannuun. Tuossa hotellissa laajakaista tuskin oli 1 megaa enempää, ja kun sillä käyttäjiä oli useita, oli välillä lähetysnopeus (!!) jotain 30 kilotavun luokkaa.

Se mikä hotellissa oli positiivista, oli että siellä ei ollut luteita, uima-allas oli mukava, ja hotellin vierestä ajoi Jomtien - Naklua välin lavataksit 24/7. Toivottavasti tämä lyhyt teksti antoi inspiraatiota palvelun kehittelyyn. Saatan tästä lähteä nyt altaalle vilvoittelemaan, lämpötila ulkona on jotain 35 luokkaa.

Kommentit

Suositut tekstit