Miksi markkinointisuunnitelma kannattaa olla pienemmälläkin yrityksellä?




Yritystä perustaessani koin tärkeäksi tehdä kaikki perustamisvaiheen suunnitelmapaperit valmiiksi, joten päädyinkin kirjoittamaan yritykselle sekä liiketoimintasuunnitelman, että markkinointisuunnitelman.

Taaksepäin katsoessa liiketoimintasuunnitelma on muovautunut melko paljon, johtuen osin sen kirjoitusajankohdan itsetunnon määrästä ja yrittäjänä toimimisen kokemuspuutoksesta. Ei se haittaa. Suunnitelmat saa muuttua, strategiat elää ja muovautuu markkinatilanteen, omien kykyjen ja jopa fiilisten mukaan.

Suunnitelmien päätavoite on tehdä alusta selkeämpää ja helpompaa, sekä poistaa riskiä siitä, lähteekö yrityksen toiminta käyntiin kunnolla ja alkaako se tuottaa omistajalleen rahaa.

Miksi pienelläkin yrityksellä pitäisi olla markkinointisuunnitelma?

Etenkin pienellä yrityksellä suunnitelma pitäisi olla siksi, että markkinointiresurssit ovat pienissä yrityksissä usein paljon rajallisemmat. Selkeä suunnitelma siitä, mitä markkinointitoimilla tavoitellaan, helpottaa rahan kohdistamista oikeaan paikkaan.

Samoin yrityksen kasvaessa tehtävien delegointi helpottuu, kun asiat on kirjattu auki paperille. Ristiriitojen mahdollisuus kommunikoinnissa vähenee jne.

Mitä markkinointisuunnitelmassa käydään läpi?

Lyhyesti avattuna markkinointisuunnitelma sisältää tietoa yrityksen tilasta, tuotteista, ansaintatavoista, kilpailijoista, markkinasta, kohderyhmästä, suunnitelluista toimista, tavoitteista ja budjetista. Monella mukana on myös kappale PR:stä eli public relations kuten sponsoroinnit, tuki ja hyväntekeväisyys.

Kun huomasin, että tilanne on se, ettei pienyrityksillä ole usein minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, tajusin, että monet ikävät kokemukset markkinoinnissa voivat saada alkunsa juuri tästä dilemmasta. Jokaisen markkinointitoimen kriittisin asia on kunnollinen brief, ja markkinointisuunnitelman kanssa mainostoimistoon asteleva yrittäjä on todennäköisemmin matkalla onnistuneeseen mainontaan.

Mitä jos en osaa?

Jos koet, että yksin markkinointisuunnitelman koostaminen on hankalaa, voit valita kaksi asiaa. Joko ostat valmiit asiakirjapohjat (75€ alv 0%) ja täytät ne yrityksesi tiedoin, tai sovit ajan markkinointisuunnitelman tekoon.

Markkinointisuunnitelman teko kestää 2-4 tuntia ja maksaa 300 € alv 0%. Käymme yhdessä läpi markkinointisuunnitelman kaikki aiemmin listaamani kohdat ja kirjaamme asiat ylös, yhdessä suunnitellen. Sparraan samalla tavoitteiden asettamisessa, mainostoimien suunnittelussa ja autan esimerkiksi asiakkaan kohdentamisessa, eri markkinointitoimien pohdinnassa ja suunnittelussa.

Saat tapaamisen päätteeksi word-dokumentilla n. 5-10 sivuisen markkinointisuunnitelmasi, kilpailija-analyysin, tavoitekalenterin sekä arvokasta tietoa markkinoinnista. Hintaan ei sisälly mitään piilokuluja ja minulla on vaitiolovelvollisuus tapaamisen aikana läpikäydyissä asioissa.




Miksi voisin auttaa juuri sinua? 

7 vuoden kokemuksella eri alojen pienyrittäjien kanssa toimiminen on tuonut minulle arvokasta näkemystä ja kokemusta markkinoinnin suunnittelussa. Herättelen sinua miettimään markkinointiasi jopa täysin uudesta suunnasta jos haluat. Olen 2018 Kasvu Open Suupohjan markkinoinnin mylläri (eli markkinoinnin sparraaja) ja 2019 Kasvu Open Keski-Uusimaan markkinoinnin mylläri.

Kommentit

Suositut tekstit