Hiipuvan kunnan kasvojenkohotusajatuksia
Tällä kertaa kirjoitus on vähän aiheeltaan kevyempi. Olen jonkin aikaa pohtinut eri keinoja hiipuvien kuntien vetovoimaistamiseksi. Tulee surku ja harmi esimerkiksi Kauhajokea kohtaan, joka sinne muuttaessani oli vielä oikein varteenotettava paikkakunta opiskelujen ja töiden kannalta. 2009 lama söi pikkuhiljaa kuntaa ja keskustaa ja nykyäänkään paikka ei ole päässyt ylös siitä suvannosta johon se tuolloin joutui.
Uutta ja mullistavaa on kuitenkin tapahtunut. Kunnan visuaalista ilmettä ja markkinointia ollaan kehitetty jatkuvasti ja kuntaa on pyritty nostattamaan uusin keinoin. Uusi kaupunginjohtaja, joka on nuori ja ymmärtää muuttoliikkeen syitä varmasti paremmin kuin vanhemman sukupolven ihmiset (ehkä), on aktiivinen uusi vaikuttaja ja kaikkien odotukset ovat korkealla.
Kirjoitan tätä tekstiä, koska toivon, että tämä herättää ihmisiä ajattelemaan uudella tavalla kotikunnastaan, ja miettimään sitä, miten kunnan markkinointia voidaan parantaa, miten siitä voidaan tehdä vetovoimaisempi paikka yrityksille ja veronmaksajille. Minulla ei ole lainkaan kokemusta kunnallispolitiikasta muuten kuin seuraajan paikalta ja mielestäni kunnallispolitiikka taipuu liian usein piirissä näpertelyksi ja kinaamiseksi. Poikkeuksiakin löytyy, jotkut ymmärtävät kunnan rakenteen ja toiminnan paremmin, toiset vähän huonommin, mutta yksi asia yhdistää kaikkia:
Kaikki haluavat kotipaikkansa parasta.
Se ei saisi olla asia joka ajaa ihmiset riitelemään, luomaan klikkejä tai hyväveliseuroja, valitettavasti ihmisluontoon vaan tuntuu se kuuluvan. Ehkä jonain päivänä haetaan vähän sulammassa sovussa niitä kokonaistaloudellisesti edullisimpia ratkaisuja kunnan tulevaisuuden puolesta.
Mutta nyt asiaan! Kauhajoki nousuun, miten?
1. Kaupungin mainonta.
Kauhajoki on pitkään vältellyt näkyvää ja suurta kaupunkimainontaa (ehkä taloudellisista syistä?) Nyt tuleville asukkaille on aika suunnata uusi viesti. Jos minä vastaisin Kauhajoen markkinoinnista, järjestäisin täsmäiskun. Aloittaisin facebook kampanjan, jonka näkevät ihmiset valitsisin sen perusteella, joiden mielenkiinnon kohteisiin kuuluvat lapset, koulu, perheen perustaminen, maaseutu, turvallisuus, rauha jne. Aloittaisin myös googlemainonnan hakusanoille:
"Muutto" Selkeästi eniten aihetta haetaan päijät-hämeessä, uudellamaalla, pohjois- ja etelä karjalassa sekä pirkanmaalla, joten ohjaisin kohdistuksen myös sinne
"Rauhallinen asuinalue"
"koti"
"talon osto"
"oikotie.fi"
"Etuovi.com"
"muutto maalle"
jne. Kaikista näistä ei löydy hakutulosmittauksia, mutta suurin osa termeistä on yleisiä hakusanoja muuton harkinnan yhteydessä, jolloin periaatteessa meillä on jo asiakkaan tunnustama halu muuttoa kohtaan olemassa. Näin potentiaalisen asukkaan on helpompi ottaa harkintaan Kauhajoki asuinkuntana.
Luonnollisesti muuttajille täytyy olla myös sivusto kunnossa. Kauhajoen sivut ovat kyllä monipuoliset ja selkeät, mutta itse tekisin muuttoa harkitseville oman sivunsa "Muuta Kauhajoelle" voisi olla sivu, joka kertoo kaiken tarvittavan muutoon liittyvän, ja kun sanon kaiken, myös tarkoitan kaiken. Muuttoliikkeistä lähtien aina päiväkotiin ilmoittautumiseen saakka.
Jos Kauhajoki olisi tässä asiassa oikein ahkera, teettäisin qr koodeja tuolle sivustolle, ja kävisin jakamassa sitä autojen laseihin suurimmissa naapurikaupungeissa (kuten vaasassa ja seinäjoella). Tyyli on melko amerikkalainen, mutta sitä harjoitetaan Suomessa muutenkin, yleensä vain esitteen muodossa, joka usein joutuu saman tien roskiin. QR koodin takaa voi löytää muutakin kuin linkin, sieltä voi lukea suoraan myös viestin ja se tuo päivään hiukan mystiikkaa. Se on lisäksi halpa toteuttaa.
2. Kaupungin slogan.
Jostain ihmeellisestä syystä kaikkien Suomen kuntien slogan on mallia konsulttitoimisto joka tekee samasta muotista jokaselle saman. Jos jokainen kunta on "ihana paikka asua" tai muuta yhtä juustoista klisettä, missä kannattaa asua? Slogan lupaa liikoja ja aiheuttaa odotuksia, joihin pettyy todennäköisesti muuton jälkeen. Kommentoin jo aiemmin kuntien sloganeja keskustelussa Kauhajoki -facebook ryhmässä, ja olen sitä mieltä, että paras tapa on säväyttää ja erottua asiassa. Ehkä jopa niin paljon, että valtakunnalliset lehdet asiasta kirjoittavat?
Miltä kuulostaisi totuudenmukainen slogan "Kauhajoki, ihana kun ei tarvitse aina jonottaa (paitsi jouluna ja juhannuksena)"? Slogan on TOTTA. Lähes aina Kauhajoella pääsee suoraan kassalle, liikenteessä ei ole juuri ruuhkaa ja palvelua saa heti. On luonnollisesti paikkoja joihin tämä ei päde, mutta kaupungin slogan saattaisi auttaa panostamaan jonottamisen vähentämiseen, tai siihen, että jonottamisesta tehdään mahdollisimman mukavaa. Terveyskeskuksessa jonottaessa tarjolla voisi olla puhelimen latureita nykyään pelkkien lehtien sijaan, ehkä linkkivinkkejä jonotusalueella odottaessa surffailuun ja sensellaista.
Entas miltä kuulostaisi slogan "Uimahalliinkin mahtuu hyvin polskimaan"? Uintiharrastajat eteläsuomessa joutuvat lähes aina uimaan jopa 10 ihmisen kanssa samalla radalla, elleivät kuulu kilpaurheilijoihin. KYLLÄ 10 henkeä?? Silloin kun minä ja ukkoni ollemme käyneet Kauhajoella uimassa, me ollemme ruhtinaallisesti saaneet usein uida kahdestaan radalla, päässeet rentoutumaan kahdestaan poreammeeseen ja nautineet lähes tyhjästä saunasta. Kaakkoisaasian ihmisvilinää nähtyäni opin arvostamaan sitä tilaa ja avaruutta mitä meillä täällä Suomessa on.
Tilasta tuli mieleen seuraava slogan "Erakon unelma - Täällä on mettää johon vetäytyä!". Kauhajoella on useampia mielenkiintoisia metsäpaikkoja, laavuja ja polkuja, joissa ainoat äänet ovat linnunlaulua ja...hiljaisuutta. Hiljaisuus ja rauha ovat asioita, joita jotkut ihmiset arvostavat ja haluavat, ihan vaikka pienen hetken. Siksi kannattaa myös miettiä sitä, onko paikkakunnalla mahdollisuutta tarjota hiljaisuuden retriitti -tyyppistä matkailutoimintaa stressaantuneille kiinalais- ja japanilaisturisteille? Rikkaille venäläisille tai amerikkalaisille?
No entas ne lööpit? Ajatelkaahan klikkiotsikkoa: "Kauhajoen uusi slogan hämmentää ja naurattaa, lue miksi!" Mitä ajattelisit silloin uutisessa lukevan? Ehkä jotain kaksimielistä? hiukan törkeää ja törkeän rohkeaa? Mitä legendaarista kauhajoella on jonka kaikki tietävät? Mistä muut kunnat päätyvät lööppeihin? "Tänne sudetkin haluavat" olisi oiva keino hyödyntää susilupakeskustelu nyt heti! puhe on ollut aktiivista koko talven, ja aihe on edelleen tapetilla. Aprillipäivä olisi ollut mahtava päivä julkistaa uusi kaupungin hauska slogan ja ilmoittaa siitä lööppeihin. Pistäkää tämä siis korvan taa ensi vuodelle.
Lööpeistä näitä keksii kyllä lisääkin.
3. Yritykset Kauhajoelle
Miten Kauhajoesta sitten tehdään vetovoimainen paikka yrityksille? Markkinointi targetoidaan verkkokauppayrityksiin jotka tarvitsevat varastotilaa, sekä lähetys ja vastaanottotilaa. Koska kaskisten satama on lähellä Kauhajokea, on Kauhajoki oivallinen paikka pitää verkkokaupan päämajaa. Verkkokauppiaat tarvitsevat hyvät kulkuyhteydet, rivakat toimituspalvelut ja suuret varastotilat. Erestakaasin hoitaa toimitukset minne tarvitsee eteläpohjanmaan alueella, matkahuolto ja posti pyörittävät oman osansa ja postnord oman osansa. Kaikki useimmin käytetyt lähetystavat onnistuvat Kauhajoelta helposti.
Jotta verkkokauppiaan kannattaa muuttaa yritystoimintansa kauhajoelle on tehtävä kaksi asiaa. Ensin Kauhajoki suuntaa varoja siihen, että muuttohalukkaille kustannetaan vähintään VUODEKSI tilat Kauhajoella, niin ettei yrittäjälle koidu tilakuluja LAINKAAN. Eli kaupunki maksaa jokaisen uuden yrityksen vuokran yhden vuoden ajan. Toinen asia tehdään sen jälkeen kun yritykset ovat asettuneet kauhajoelle, eli kunnallisveroprosentti lasketaan naapurikuntia alemmas, ehkä jopa suomen alhaisimmaksi.
Vuoden tilamaksu -kampanjaa jatketaan 3 vuotta. Tänä aikana pyritään uusia yrittäjiä houkuttelemaan kaikkialta Suomesta erityiseduilla. Kiinnostuksen pitäisi olla kuitenkin niin kohtuullista, että kaupungilla on siihen varaa. Jos yrityksiä ei ilmaannu riittävästi kunnallisveron laskua kattamaan, voidaan laskeminen jättää toteuttamatta.
Yrityksille voidaan antaa myös erilaisia rahallisia tukia, kuten starttirahaa 10 000 € jne.
4. Elävyyttä tyhjään keskustaan
Kauhajoen keskusta on tyhjää mainostilaa täynnä. Sitä ei vain ymmärretä käyttää niin. Tyhjien näyteikkunoiden ja toimitilojen ankeat lasit kaipaavat mielestäni piristystä. Nämä asiat voitaisiin ratkaista myymällä ikkunatila mainostarpeisiin. Kauppiaat lähikunnissa voisivat porukalla vuokrata laseja yritystensä mainostamiseen, Kauhajoen kaupunki voisi vuokrata laseja palveluiden mainostamiseen jne. Laseille pitäisi kehittää vain riittävän alhainen vuokrahinta, jotta se houkuttelee.
Etenkin tapahtumien, kuten Sambakarnevaalien, Syöminkien yön ja ruokamessujen, nummirockin, markkinoiden jne aikaan kaupungin keskustassa pyörii ihmisiä, jotka katselevat hiljaista ja väritöntä keskustan yötä. Ikkunateippaukset ei ole tarkoitettu vain kivijalkaliikkeiden käyttöön, jos nettiin laitettiin portaali, jonka kautta kauhajokiset palvelut löytyy, miksei se näy katukuvassa lainkaan?
Näitä asioita minä haluaisin nähdä kauhajoella. Minulta löytyy lisääkin ideoita, mutta tässä lienee jo riittämiin lukemista ensimmäiselle kerralle. Kaupunki voi halutessaan pyytää esityksen ja markkinointisuunnitelman aiheesta.
-Veera, ent. Kauhajokelainen.
Uutta ja mullistavaa on kuitenkin tapahtunut. Kunnan visuaalista ilmettä ja markkinointia ollaan kehitetty jatkuvasti ja kuntaa on pyritty nostattamaan uusin keinoin. Uusi kaupunginjohtaja, joka on nuori ja ymmärtää muuttoliikkeen syitä varmasti paremmin kuin vanhemman sukupolven ihmiset (ehkä), on aktiivinen uusi vaikuttaja ja kaikkien odotukset ovat korkealla.
Kirjoitan tätä tekstiä, koska toivon, että tämä herättää ihmisiä ajattelemaan uudella tavalla kotikunnastaan, ja miettimään sitä, miten kunnan markkinointia voidaan parantaa, miten siitä voidaan tehdä vetovoimaisempi paikka yrityksille ja veronmaksajille. Minulla ei ole lainkaan kokemusta kunnallispolitiikasta muuten kuin seuraajan paikalta ja mielestäni kunnallispolitiikka taipuu liian usein piirissä näpertelyksi ja kinaamiseksi. Poikkeuksiakin löytyy, jotkut ymmärtävät kunnan rakenteen ja toiminnan paremmin, toiset vähän huonommin, mutta yksi asia yhdistää kaikkia:
Kaikki haluavat kotipaikkansa parasta.
Se ei saisi olla asia joka ajaa ihmiset riitelemään, luomaan klikkejä tai hyväveliseuroja, valitettavasti ihmisluontoon vaan tuntuu se kuuluvan. Ehkä jonain päivänä haetaan vähän sulammassa sovussa niitä kokonaistaloudellisesti edullisimpia ratkaisuja kunnan tulevaisuuden puolesta.
Mutta nyt asiaan! Kauhajoki nousuun, miten?
1. Kaupungin mainonta.
Kauhajoki on pitkään vältellyt näkyvää ja suurta kaupunkimainontaa (ehkä taloudellisista syistä?) Nyt tuleville asukkaille on aika suunnata uusi viesti. Jos minä vastaisin Kauhajoen markkinoinnista, järjestäisin täsmäiskun. Aloittaisin facebook kampanjan, jonka näkevät ihmiset valitsisin sen perusteella, joiden mielenkiinnon kohteisiin kuuluvat lapset, koulu, perheen perustaminen, maaseutu, turvallisuus, rauha jne. Aloittaisin myös googlemainonnan hakusanoille:
"Muutto" Selkeästi eniten aihetta haetaan päijät-hämeessä, uudellamaalla, pohjois- ja etelä karjalassa sekä pirkanmaalla, joten ohjaisin kohdistuksen myös sinne
"Rauhallinen asuinalue"
"koti"
"talon osto"
"oikotie.fi"
"Etuovi.com"
"muutto maalle"
jne. Kaikista näistä ei löydy hakutulosmittauksia, mutta suurin osa termeistä on yleisiä hakusanoja muuton harkinnan yhteydessä, jolloin periaatteessa meillä on jo asiakkaan tunnustama halu muuttoa kohtaan olemassa. Näin potentiaalisen asukkaan on helpompi ottaa harkintaan Kauhajoki asuinkuntana.
Luonnollisesti muuttajille täytyy olla myös sivusto kunnossa. Kauhajoen sivut ovat kyllä monipuoliset ja selkeät, mutta itse tekisin muuttoa harkitseville oman sivunsa "Muuta Kauhajoelle" voisi olla sivu, joka kertoo kaiken tarvittavan muutoon liittyvän, ja kun sanon kaiken, myös tarkoitan kaiken. Muuttoliikkeistä lähtien aina päiväkotiin ilmoittautumiseen saakka.
Jos Kauhajoki olisi tässä asiassa oikein ahkera, teettäisin qr koodeja tuolle sivustolle, ja kävisin jakamassa sitä autojen laseihin suurimmissa naapurikaupungeissa (kuten vaasassa ja seinäjoella). Tyyli on melko amerikkalainen, mutta sitä harjoitetaan Suomessa muutenkin, yleensä vain esitteen muodossa, joka usein joutuu saman tien roskiin. QR koodin takaa voi löytää muutakin kuin linkin, sieltä voi lukea suoraan myös viestin ja se tuo päivään hiukan mystiikkaa. Se on lisäksi halpa toteuttaa.
2. Kaupungin slogan.
Jostain ihmeellisestä syystä kaikkien Suomen kuntien slogan on mallia konsulttitoimisto joka tekee samasta muotista jokaselle saman. Jos jokainen kunta on "ihana paikka asua" tai muuta yhtä juustoista klisettä, missä kannattaa asua? Slogan lupaa liikoja ja aiheuttaa odotuksia, joihin pettyy todennäköisesti muuton jälkeen. Kommentoin jo aiemmin kuntien sloganeja keskustelussa Kauhajoki -facebook ryhmässä, ja olen sitä mieltä, että paras tapa on säväyttää ja erottua asiassa. Ehkä jopa niin paljon, että valtakunnalliset lehdet asiasta kirjoittavat?
Miltä kuulostaisi totuudenmukainen slogan "Kauhajoki, ihana kun ei tarvitse aina jonottaa (paitsi jouluna ja juhannuksena)"? Slogan on TOTTA. Lähes aina Kauhajoella pääsee suoraan kassalle, liikenteessä ei ole juuri ruuhkaa ja palvelua saa heti. On luonnollisesti paikkoja joihin tämä ei päde, mutta kaupungin slogan saattaisi auttaa panostamaan jonottamisen vähentämiseen, tai siihen, että jonottamisesta tehdään mahdollisimman mukavaa. Terveyskeskuksessa jonottaessa tarjolla voisi olla puhelimen latureita nykyään pelkkien lehtien sijaan, ehkä linkkivinkkejä jonotusalueella odottaessa surffailuun ja sensellaista.
Entas miltä kuulostaisi slogan "Uimahalliinkin mahtuu hyvin polskimaan"? Uintiharrastajat eteläsuomessa joutuvat lähes aina uimaan jopa 10 ihmisen kanssa samalla radalla, elleivät kuulu kilpaurheilijoihin. KYLLÄ 10 henkeä?? Silloin kun minä ja ukkoni ollemme käyneet Kauhajoella uimassa, me ollemme ruhtinaallisesti saaneet usein uida kahdestaan radalla, päässeet rentoutumaan kahdestaan poreammeeseen ja nautineet lähes tyhjästä saunasta. Kaakkoisaasian ihmisvilinää nähtyäni opin arvostamaan sitä tilaa ja avaruutta mitä meillä täällä Suomessa on.
Tilasta tuli mieleen seuraava slogan "Erakon unelma - Täällä on mettää johon vetäytyä!". Kauhajoella on useampia mielenkiintoisia metsäpaikkoja, laavuja ja polkuja, joissa ainoat äänet ovat linnunlaulua ja...hiljaisuutta. Hiljaisuus ja rauha ovat asioita, joita jotkut ihmiset arvostavat ja haluavat, ihan vaikka pienen hetken. Siksi kannattaa myös miettiä sitä, onko paikkakunnalla mahdollisuutta tarjota hiljaisuuden retriitti -tyyppistä matkailutoimintaa stressaantuneille kiinalais- ja japanilaisturisteille? Rikkaille venäläisille tai amerikkalaisille?
No entas ne lööpit? Ajatelkaahan klikkiotsikkoa: "Kauhajoen uusi slogan hämmentää ja naurattaa, lue miksi!" Mitä ajattelisit silloin uutisessa lukevan? Ehkä jotain kaksimielistä? hiukan törkeää ja törkeän rohkeaa? Mitä legendaarista kauhajoella on jonka kaikki tietävät? Mistä muut kunnat päätyvät lööppeihin? "Tänne sudetkin haluavat" olisi oiva keino hyödyntää susilupakeskustelu nyt heti! puhe on ollut aktiivista koko talven, ja aihe on edelleen tapetilla. Aprillipäivä olisi ollut mahtava päivä julkistaa uusi kaupungin hauska slogan ja ilmoittaa siitä lööppeihin. Pistäkää tämä siis korvan taa ensi vuodelle.
Lööpeistä näitä keksii kyllä lisääkin.
3. Yritykset Kauhajoelle
Miten Kauhajoesta sitten tehdään vetovoimainen paikka yrityksille? Markkinointi targetoidaan verkkokauppayrityksiin jotka tarvitsevat varastotilaa, sekä lähetys ja vastaanottotilaa. Koska kaskisten satama on lähellä Kauhajokea, on Kauhajoki oivallinen paikka pitää verkkokaupan päämajaa. Verkkokauppiaat tarvitsevat hyvät kulkuyhteydet, rivakat toimituspalvelut ja suuret varastotilat. Erestakaasin hoitaa toimitukset minne tarvitsee eteläpohjanmaan alueella, matkahuolto ja posti pyörittävät oman osansa ja postnord oman osansa. Kaikki useimmin käytetyt lähetystavat onnistuvat Kauhajoelta helposti.
Jotta verkkokauppiaan kannattaa muuttaa yritystoimintansa kauhajoelle on tehtävä kaksi asiaa. Ensin Kauhajoki suuntaa varoja siihen, että muuttohalukkaille kustannetaan vähintään VUODEKSI tilat Kauhajoella, niin ettei yrittäjälle koidu tilakuluja LAINKAAN. Eli kaupunki maksaa jokaisen uuden yrityksen vuokran yhden vuoden ajan. Toinen asia tehdään sen jälkeen kun yritykset ovat asettuneet kauhajoelle, eli kunnallisveroprosentti lasketaan naapurikuntia alemmas, ehkä jopa suomen alhaisimmaksi.
Vuoden tilamaksu -kampanjaa jatketaan 3 vuotta. Tänä aikana pyritään uusia yrittäjiä houkuttelemaan kaikkialta Suomesta erityiseduilla. Kiinnostuksen pitäisi olla kuitenkin niin kohtuullista, että kaupungilla on siihen varaa. Jos yrityksiä ei ilmaannu riittävästi kunnallisveron laskua kattamaan, voidaan laskeminen jättää toteuttamatta.
Yrityksille voidaan antaa myös erilaisia rahallisia tukia, kuten starttirahaa 10 000 € jne.
4. Elävyyttä tyhjään keskustaan
Kauhajoen keskusta on tyhjää mainostilaa täynnä. Sitä ei vain ymmärretä käyttää niin. Tyhjien näyteikkunoiden ja toimitilojen ankeat lasit kaipaavat mielestäni piristystä. Nämä asiat voitaisiin ratkaista myymällä ikkunatila mainostarpeisiin. Kauppiaat lähikunnissa voisivat porukalla vuokrata laseja yritystensä mainostamiseen, Kauhajoen kaupunki voisi vuokrata laseja palveluiden mainostamiseen jne. Laseille pitäisi kehittää vain riittävän alhainen vuokrahinta, jotta se houkuttelee.
Etenkin tapahtumien, kuten Sambakarnevaalien, Syöminkien yön ja ruokamessujen, nummirockin, markkinoiden jne aikaan kaupungin keskustassa pyörii ihmisiä, jotka katselevat hiljaista ja väritöntä keskustan yötä. Ikkunateippaukset ei ole tarkoitettu vain kivijalkaliikkeiden käyttöön, jos nettiin laitettiin portaali, jonka kautta kauhajokiset palvelut löytyy, miksei se näy katukuvassa lainkaan?
Näitä asioita minä haluaisin nähdä kauhajoella. Minulta löytyy lisääkin ideoita, mutta tässä lienee jo riittämiin lukemista ensimmäiselle kerralle. Kaupunki voi halutessaan pyytää esityksen ja markkinointisuunnitelman aiheesta.
-Veera, ent. Kauhajokelainen.
Tämä on se Kauhajoki jota minä rakastan.
Kommentit
Lähetä kommentti