Kivijalkakaupan tulevaisuus - Ajatuksia ja ideoita



Teknologian aikakaudella kivijalkaliikkeiden tuhoa on ennustettu jo pidemmän aikaa. Suomessa yleinen ilmapiiri tuntuu myös olevan negatiivinen, ja sivustakatsojasta vaikuttaa siltä, että kivijalkaliikkeiden suosio ja kannattavuus heikkenee enemmän ja enemmän.

On totta, että verkkokauppa syrjäyttää joitain putiikkeja. Kehitystä näkyy jo ties monettako vuotta, kun pienemmillä paikkakunnilla liiketilat ammottavat tyhjyyttään siksi, että kaupanpito ei enää kannata. Suuret verkkofirmat jyräävät sulalla käytännöllisyydellään pienet ja helposti nykyihminen unohtaa sen, että paikanpäälläkin voi shoppailla.

Vapaa-aikaa ihmisillä on aina vain enemmän. Lisäksi valtakunnallinen hyvinvointi on edelleen erittäin hyvällä tasolla ja tällä hetkellä raha liikkuu paremmin kuin kymmeneen vuoteen. Ostovoiman puute ei siis kauppoja tapa, vaan se, että esimerkiksi suurien liikkeiden valikoimat, tuotteiden kilpailuttaminen ja tilaaminen kotiin on yhä helpompaa.

Voiko kivijalkaliike enää säilyä tällaisessa tilanteessa? Minkälaiset liikkeet selviävät? Mihin liikkeet kehittyvät?

Riskien minimointi ja hallinta ovat entistä tärkeämmässä asemassa. Vaikka liike varastoisi mahdollisimman laajalti tuotteita laidasta laitaan, jotta kuluttajalla olisi runsaasti valinnanvaraa, voi varaston pidon ja kierron kanssa tulla ongelmia. Kaikki ei myy, ja tavaraa jää hyllyihin.

Varaston määrän minimointi on siis avainasemassa. Jospa liikkeen ei tarvitsekaan tarjota mahdollisimman laajaa valikoimaa? Jospa liike kilpailisikin erityiserillä tai spesiaalituotteilla? Jospa liikkeen koko liikeidea perustuisi pieniin erikoiseriin, joiden perässä ihmiset tulisivat käymään fyysisesti paikanpäällä?

Kuvitellaan että kenkäkaupalla on verkkoliike ja kivijalkaliike. Kenkäkaupan merkkeihin kuuluu peruskenkien lisäksi erikoismerkkejä, jotka eivät kuitenkaan ole niin kalliita, että niihin uppoaa koko kuukausipalkka. Merkkejä, joilla on oma seuraajakuntansa, jotka vetoavat massaan. Verkkokauppaan putkahtaa mainos. "Erä adidaksen superstareja, erikoisvärillä, LIMITED EDITION, vain kivijalkaliikkeestä, tule ja osta omasi ennen kuin ne loppuvat". Klassinen addu erikoisvärillä houkuttelee kenkäihmiset paikalle. Liikkeessä käynti voi johtaa addujen oston lisäksi muiden tuotteiden ostoon. Liikkeenpitäjä pitää huolen vain siitä, että a) liikkeessä on tietty määrä kenkiä, ja sovitusparit joka koossa. b) Kun liikkeessä olevat kengät loppuvat, kauppias pyytää asiakasta sovittamaan sovitusparia, ja asiakkaalle tilataan kengät.



Oman käytöksen ihmettelyä

Mietin välillä miksi itse en käy liikkeissä. En ole koskaan perustanut paikanpäällä shoppailusta. Voi olla että yrityksen kulujen ymmärtäminen tekee siitä vaivaanuttavaa. En halua viedä myyjien aikaa jos en osta mitään. Miksi minut sitten saadaan johonkin liikkeeseen uskaltautumaan? Olen viimeisten viikkojen aikana käynyt Helsingissä nappikaupassa, sisustusliikkeessä, vaateliikkeessä, kirpputorilla ja kirjakaupassa. Näistä vain kirjakauppa on paikka, jossa käyn normaalisti muutenkin. Rakastan etsiä uutta luettavaa ja kauniita kirjoja. Rakastan muistikirjoja ja kyniä, etenkin lyijytäytekyniä.

Inspiroi, kutsu.

Mikä siis sai minut astumaan sisään muihin liikkeisiin? Nappikaupan valikoima on äärimmäisen laaja. Tavara on pientä ja mahtuu pieneenkin putiikkiin, mutta eniten minua on aina vedonnut näissä nappituubit ja silkkinauhat värijärjestyksessä. Liike inspiroi. Aion käydä ostamassa silkkinauhaa useassa eri värissä ja tehdä niistä kaulakoruja. Ensimmäinen vinkki on siis inspiroi. Ei pelkällä esillepanolla, vaan ruoki asiakkaan mielikuvitusta. Moni ei tule lainkaan ajatelleeksi, mitä kaikkea eri esineillä voi tehdä.

Vaateliikkeeseen menin kutsuttuna. Henkilökohtainen kutsu kaverilta käymään liikkeessä toimii satavarmasti paremmin kuin maksettu mainos. Ehkä voisit tarjota suositteluohjelmaa asiakkaillesi? "Kun tulet kaverisi kanssa, saatte molemmat 10% alennuksen ostamistanne tuotteista"

Yhdistä voimasi muiden kanssa

Useamman alan yhdistäminen samaan liiketilaan toimii suuremmilla marketeilla. Miten olisi, jos putiikitkin yhdistäisivät voimansa, ja putiikista saisi muunkin alan tuotetta kun vain yhtä? Tätä jotkut kokeilevatkin, mutta liian usein pelkällä pop up konseptilla. Liike olisi myös vahvempi, kun sillä olisi enemmän jalkoja. Jos yksi katkeaa, eli lopettaa, muut jakavat kulut sen aikaa, että katkenneen tilalle saadaan uusi. Kaikessa on kyse rahankäytön suunnittelemisesta. Jotta kaupankäynti on kannattavaa, et vain voi yksinkertaisesti myydä liian halvalla. Sinun on otettava huomioon myös riskit ja pidettävä yllä puskurirahastoa yrityksellesi. Mutta siitä toisessa postauksessa.

Ajanvietto sallittu

Jos liikkeessä ajanvietto olisi mahdollista, ostaisivatko asiakkaat helpommin? Ajanvieton mahdollistaminen on yksi Ikean kilpailuvalteista. Koska liike on niin suuri, on liikkeen etu, että välillä voi käydä syömässä. Jos ihminen saadaan viettämään liikkeessä enemmän aikaa, heräteostosten todennäköisyys kasvaa. Monet luksusmerkit tarjoavat shoppailun lomassa shampanjaa ja virvokkeita. Monilla on myös oma kahvila. Kahvila toimii myös hyvänä miesparkkina. Kun rouva shoppailee, mies voi nauttia kahvia ja lukea lehtiä, tai ehkä jopa tehdä töitä liikkeen ajanvietto-osastolla ja sama toisin päin, ellei rouva ole mielummin mukana valintaprosesseissa.

Ajanvietto-osastolla voit myös tarjota jotain todella uniikkia ja spesiaalia, jota saa vain sinun liikkeestäsi. Miten olisi esimerkiksi salainen herkkuminttukaakao? Tai suussasulavat kotona tehdyt toffeet? Ei myytäviä tarjoiluja tarvitse välttämättä tehdä itse, ostat vain pientuottajalta hänen erityistuotteitaan myyntiin ja kyytipojaksi esimerkiksi varastoon virvoitusjuomia.



Muuttuvassa maailmassa suurin virhe on jäädä paikalleen

Mitä tyhjissä kivijalkaliikkeissä ja hiljenevissä kylän keskustoissa voisi olla? Mihin liiketila tulee kehittymään?

Lyhytaikaisemmat sitoumukset ja pienemmät vuokraajan riskit ajavat vääjäämättä liiketilatarjoajiakin muutoksiin. Jotta liiketilan omistaminen voisi olla kannattavaa, on unohdettava vanhat kankeat pitkät vuokrasopimukset ja muututtava ketterämmäksi. Kun kauppiaan riski on pienempi, tilan käyttöaste paranee. Kauppiaan kynnys ottaa tila laskee.

Kaikissa liiketiloissa ei voi olla kahviloita. Ei jokainen yrittäjä voi olla parturi ja kaupanpidon riskit karsivat osan innokkaista yrittäjistä alkuunsa. Tuotteiden katteet ovat pienempiä, kilpailu kiristyy, ja suuret jyräävät pienet. Suurin ongelma putiikkishoppailussa on liikkuminen useamman tilan välillä. Periaatteesta pienyrittäjää kannattava asiakas ajaa keskustaan, jättää auton parkkiin ja lähtee kiertämään lähiyritykset ensin.

Mitkä ovat liiketilojen vaihtoehdot?

1. Yhteistyötilat. Pien- ja yksinyrittäjien määrä kasvaa jatkuvasti. Yksinyrittämisen suurin ongelma on työyhteisön puuttuminen. Mitä pitempään yhteistyötiloja on saatavilla, sitä enemmän niille löytyy käyttöä. Yhteistyötiloissa työskentelevät kaipaavat myös vaihtelua, se on nimittäin myös verkostoitumispaikka. Fiksu yksinyrittäjä käy siis useammassa työtilassa tapaamassa eri ihmisiä.

2. Tilan jakaminen useammalle yrittäjälle.
Mitä useampi vuokralainen tilassa toimii, sitä useammalle vuokrauksen riski jakaantuu.

3. Showroom.
Verkkokaupan tuote-esittelytila. Ehkä useammankin verkkokaupan. Esimerkiksi musiikkialalla verkkokaupoissa myydään suuriakin laitteita, joiden testaus on lähes pakollista. Pianokauppa helsingissä tarjoaa kokeilumahdollisuutta konsertti- ja harrastepianisteille, eikä yksikään arvonsa tunteva soittaja osta tuotetta testaamatta. Verkkokauppakin säästää postikuluissa todennäköisesti maltaita, kun asiakkaat voidaan ohjata testaamaan tuotetta lähellä.

4. Liiketilan voi sisältä vuokrata esim. palvelinhuoneeksi tai muuhun teknologiakäyttöön. Kryptovaluutat ja lohkoketjuteknologia ovat todennäköisesti tulevaisuuden mahdollisuus. Suuret näyteikkunat Voi vuokrata ympärillä olevien tai verkossa toimivien yritysten mainoskäyttöön.

Mitä vuosien päästä?

Kaikessa on loppujen lopuksi kyse siitä, mihin pystyt kehittymään tulevaisuudessa. Itse en näe kivijalkaliikkeen tulevaisuutta kovin synkeänä. Kun liikkeiden osuus kaupankäynnissä laskee alle tietyn pisteen, tulee kivijalkaostamisesta taas trendikästä. Sukupolvemme muistelevat niitä aikoja kun liikkeissä voi käydä hypistelemässä tuotetta ja toteamassa sen kunto ennen tilausta. Tulevat sukupolvet, jotka eivät ole tottuneet shoppailemaan kivijalkaliikkeissä, kokevat sen elämyksenä ja jonain uutena ja mullistavana. Kuten muodin, sisustuksen, liiketalouden, työelämän ja kaiken trendit, vanhat asiat saavat nostalgisen leiman ja oman seuraajakunnan. Vaikka verkkokauppaostaminen olisi järkevämpää, tulee tulevaisuudessa olemaan aina se ryhmä, joka ostaa tuotteensa mielummin kaupasta.

Kommentit

Suositut tekstit