Asiakaskokemus - Valokuvaaja

Oletko käynyt joskus valokuvaajalla kuvauksissa? Kaikki me olemme. Jos ei muuta, niin rippikuva tai lakkiaiskuva on useimmilla sellainen jonka napsii ammattilainen. Niin ne olivat minullakin. Olen aina pitänyt valokuvista vähemmän. Perhepotretissa naamani oli vääntyneenä pidättelemään hymyä, koulukuvat ovat mielestäni järjestään olleet hirveitä enkä koe koskaan kenenkään onnistuneen vangitsemaan minua valokuvaan siten kuin itse itseni näen. Aluksi tämä tunne tuntui yksinäiseltä ja turhauttavalta, mutta sitten luin, että meitä on muitakin. Itseasiassa melko paljon ja kaikki ovat lähes samaa mieltä.

Miksi omat kuvat eivät omasta mielestä onnistu?

1) silmän vääristymä - Silmämme on kupera, ei litteä. siksi se aistii kuvat 3d:nä suurimmalla osalla. (10% ihmisistä ei ole 3d näköä) Kun valokuvaaja napsaisee kuvan studiossa, linssissä yleensä vääristymä on minimaalinen, ja kuva "litistyy". Me paljaalla silmällä näemme syvemmin myös kauemmas ja siksi kasvomme vaikuttavat kapeammilta paljaalla silmällä.

2) Peilikuva. Sinusta otettu valokuva ei ole peilikuva. Me totumme näkemään itsemme heijastuksena, emme "oikeinpäin". Siksi kasvot saattavat näyttää oudolta jopa hieman vieraalta. Jos haluat harjoitella itsesi ulos tästä, sinun on peilattava kasvosi 2 peilin läpi joka kerta, jotta opit miltä näytät "oikeinpäin", lakattava ottamasta selfieitä etukameralla ja käännettävä puhelimesi toisinpäin. Luonnollinen epäsymmetrius kasvoissa pahentaa tätä, mutta älä huoli, vaikka sinä et pitäisi itsestäsi kuvissa, muut pitävät, koska heille taas sinun kasvosi "oikeinpäin" ovat yleensä tutummat.

3) valot ja varjot sekä omat tottumukset. Pidämme kasvoistamme tietyssä valossa. Tykkäämme tietyistä asioista kasvoissamme, mutta valokuvaaja tai ystäväsi saattaa nähdä asian toisin. He eivät välttämättä tiedä mitkä piirteet sinua ahdistavat ja mistä pidät eniten.

Olisin todella onnellinen jos valokuvaaja kysyisi, mitkä piirteet kasvoissani ovat mielestäni parhaat.

Valokuvaajan olisi hyvä huomioida asiakkaan mieltymykset omiin kasvoihinsa. Valotuksen suunnittelu on helpompaa, kun voi automaattisesti rajata tietynlaiset valoitusvaihtoehdot pois. Asiakas on todennäköisemmin tyytyväisempi omaan ulkonäköönsä kuvissa, ja valokuvaaja saa etulyöntiaseman muihin nähden kun hän kysyy kuvausta aloitellessa tai suunniteltaessa, että mitkä asiat ovat asiakkaan mielestä hänen kasvoissaan parhaat, ja mitä hän ei haluaisi korostaa.

Annan esimerkin:

Omissa kasvoissani pidän erityisesti huulteni koosta, nenäni sivuprofiilista ja silmäripsistäni. Inhoan erityisesti syviä nasolabiaalipoimujani, jotka saavat suuni näyttämään kuonolta (joskus). En myöskään pidä nenästäni suoraan edestäpäin, ellei sitä hieman varjosta meikillä. Hiukseni ovat suorat ja lättänät, joten tupeeraus kannattaa. Hymyni on myös asia josta en pidä. On olemassa yksi ainoa hymykuva minusta joka on onnistunut, ja se on valmistujaiskuvani. En myöskään pidä nahkalipareesta joka on aina ja ikuisesti pennusta asti killunut leukani alla.

Etenkin naisten valokuvaamisessa kuvattavan itsetuntoa nostattava vaikutus on todella tärkeää asiakkaalle itselleen. Kun tiedät, mitä piirteitä asiakas rakastaa, voit saada hänet jopa tykkäämään kuvistaan enemmän kuin koskaan.

Ennen kuin näytän yhtä esimerkkiä, haluan mainita, että päätimme Kristan kanssa lyödä hynttyyt yhteen, ja kauttani voit nyt tilata valokuvauksen olipa aiheesi lähestulkoon mikä vain. Käy katsomassa referenssit: www.kristariitinki.fi

Krista on jo pitemmältä aikaa tuttu ja olemme yhdessä touhuilleet jo kaikenlaista. Totesin että hänellä on hyvä ote hommiin, mahtavia ideoita, laadukas asiakaspalvelu ja hyvä työskentelymoraali ;) Ehdottoman sopiva tiimiini <3

Tämä Kristan ottama kuva minusta on mielestäni nappisuoritus!

- Vaikka nenäpoimuni korostuvatkin hiukan takaa tulevan valon vuoksi, en koe että ne vievät muuten huomiota.
- Nenäni on hyvän näköinen, pidän sen muodosta
-Huuleni näyttävät hyviltä
-Silmäni ja etenkin kulmakarvani näyttävät muodoltaan hyvältä
- Pienenpieni kaksoisleukani ei näy lainkaan
- Hiuksetkin näyttävät hyviltä.


Tiesitkö, että yrityskuvaus parantaa mainonnan laatua? Lisäksi se kohottaa yrityksestä syntyvää mielikuvaa, yhtenäistää brändiä (kun se tehdään samalla kuvaajalla pitkäjänteisesti), tekee henkilöstöstä helposti lähestyttävämmän (kun sivuilla on kasvokuvat asiakaspalvelijoista), parantaa verkkokaupan kävijämääriä ja lisää seuraajien määrää instagramissa?

Pyydä tarjous yrityskuvauksesta nyt: info @ designva.fi

Kommentit

Suositut tekstit