Mikä on markkinoinnin vuosikello ja mitä hyötyä siitä on?

Vuosien saatossa olen tavannut useita eri yrittäjiä ympäri Suomen. Keskustellut kokemuksista ja näkemyksistä liiketoiminnan saralla ja nähnyt käytännössä sen, mitä tapahtuu markkinointimateriaalien valmistuksessa. Tulin jossain vaiheessa siihen tulokseen, että suurimmalta osalta puuttuu kokonaan järjestelmällinen markkinoinnin suunnittelu ja ehkä helpoin käytettävä työkalu sen tekemiseen, eli markkinoinnin vuosikello.

Vuosikello kasaa yhteen paperiin kaikki ne vuoden ajalle suunnitellut markkinointitoimenpiteet. Tämän lisäksi kuitenkin kelloa tehdessä on muistettava kirjata kuukausittaiset markkinointitoimet myös kalenteriin. Tietenkään näistä ei hyötyä ole, jos ne jätetään lillumaan sähköpostin liitteisiin tai mappi ö-hön tietokoneen arkistoissa. Jos sinulla ei ole seiniä jolle liimailla tärkeitä juttuja, tee vuosikellosta koneesi työpöydän taustakuva.

Miten kanssani tehdään vuosikello ja mitä se kustantaa?

Haluan tehdä asiat mahdollisimman yksinkertaisiksi asiakkailleni. Siksi ajattelin, että suurin hyöty yrittäjälle on päästä miettimään asioita ääneen markkinointi-ihmisen kanssa. Keskustella ja kysellä, pohtia ja suunnitella yhdessä.

Istun yrittäjän kanssa alas kahdeksi tunniksi. Kirjaamme ylös vuosittaiset tähän asti suoritetut markkinointitoimenpiteet, jotka halutaan pitää mukana vastakin. Näitä voi mm. olla ilmoitus alaan liittyvän yhdistyksen lehteen, Kuukausittaiset vaki-somepäivitykset ja yrityksen osallistuminen alan messuille.

Kirjaamme myös uudet käyttöön otettavat toimenpiteet ja teemme kalenteriin pienen muistilistan, mitä uusia toimia varten täytyy muistaa hoitaa. Esimerkiksi jos yritys haluaa kokeilla omaa PR-tapahtumaa, on muistettava olla ajoissa yhteydessä tapahtumatuottajaan, suunnitella tapahtuman rakenne ja hankinnat.

Vuosikellon suunnittelu maksaa 350 € alv 0%. Ei lisätunteja, piilokuluja tai yllätyksiä. Tuolla hinnalla vuosikello on valmis tulostettavaksi seinälle + kirjaamme yhdessä kalenteriin kuukautta sekä kahta viikkoa ennen muistutuksen tulevasta markkinointitoimenpiteestä.

Vaikein asia kaikessa suunnittelussa on täytäntöönpano, varsinkin, kun yrittäjän toimintaa ei valvo kukaan ylempi taho, vaan yrittäjä on yksin vastuussa asioiden hoitamisesta tai niiden delegoinnista.



Esimerkiksi Power Truck Show on osa minun vuosikelloani.



Kommentit

Suositut tekstit