Lopettakaa uutiskirjeet!

Kirjauduin taas pitkästä aikaa henkilökohtaiseen sähköpostiini. Nykyään vihaan käydä siellä ja se on sinun syytäsi.

Sinä, joka käytät uutiskirjettä markkinointiisi, oletko huomannut, että uutiskirje on uusi suorakirje? Se vittumainen lippulappu postiluukusta, jossa luvattiin risteily -50% jos tilaat lehden nyt! Muistatko? Minä muistan, inhosin niitä. Olin sähköposti-ihminen ja nautin sähköpostiviestinnästä enemmän kuin postista, sillä postilaatikkoni oli organisoitu ja siisti. Paperinkeräyslaatikkoni ei ollut.

Kaikki lähettävät nykyään sähköpostiin uutiskirjeitä. Sen vuoksi meidän ihmisten sähköpostit alkavat näyttämään paperinkeräyslaatikoilta. Joka kerta, kun kirjaudun sisään sähköpostiini, olen saanut vähintään 20 uutta markkinointikirjettä. Noukin välistä oikeasti tärkeät postit ja poistan loput samantien. Sitten siirryn roskakoriin. Osa tärkeistä viesteistä on merkkaantunut roskapostiksi ja ohjautunut roskalaatikkoon, jolloin joudun joka kerta kaivamaan ja merkkaamaan ne ei -roskapostiksi. Samalla nään miten paljon minulle tulee roskapostia. Sitä tulee n. 30 viestiä 6 tunnissa. Tiedän että joku varmasti saa enemmän, mutta mielestäni määrä on suuri.

Nuo roskapostit ovat myös uutiskirjeitä, mutta sellaisia, joita en ole tilannut tai jotka eivät tule järjestelmistä, joihin olen kirjautunut. Tiedätkö montako uutiskirjettä ohittaa nykyään silmieni roskapostiseulan? ehkä 1, siinä se.

Mainonta ja markkinointi perustuu erottautumiseen. Miten sinä erotut sähköpostissa, jossa kaikki muutkin floodaavat asiakkaitaan, ja enää edes otsikossa emojien käyttö ei erota sinua kilpailijoista?

Suosittelenkin siirtymään seuraavaan kohteeseen/kanavaan. Mikä on tulevaisuuden mainoskanava? Tällä hetkellä Podcastit ovat vailla mainoksia, voit ehkä tavoitella yhteistyökumppanuutta suositun podcastin kanssa, tai alasi asiantuntijapodcastin kanssa.

Uutena kikkana alalla on TikTok joka tunnettiin ennen palveluna nimeltä musical.ly. TikTok kuvaa palvelua paremmin, sillä jo alkuaikoinaan videoitten sisältö ei ollut aiotun musiikkisisällön kaltaista vaan sinne ladattiin myös mm. d.i.y. vinkkejä, lyhyitä uudelleennäyteltyjä klippejä, sketsejä jne.

Minun suositukseni on kuitenkin live. Koska youtube on myös täynnä mainoksia ja yhä enenevissä määrin vaikuttajien editoidut videot menettävät yleisön luottamusta, suosittelen ehdottomasti perehtymään livemarkkinointiin.


Mitä on livemarkkinointi?

Livemarkkinointi tarkoittaa sitä, että livestriimaaja markkinoi palveluasi tai tuotettasi, joko myymällä sinulle näkyvyystilan livessään (a.k.a. huoneessa jossa striimi kuvataan, on sinun yrityksesi tunnus tai tuotteita näkyvillä) tai vaihtoehtoisesti tuote-esittelyn, jossa striimaaja kertoo tuotteestasi omakohtaisesti.

Miksi Striimi tulee nyt?

Kuten aiemmin mainitsin, youtubetähdet menettävät uskottavuuttaan. Kaupalliset yhteistyöt rasittavat katsojia ja sielunsa myyneet tubetähdet rypevät skandaaleissa yritettyään vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin valheellisesti. Näitä skandaaleja on noussut pintaan viimeaikoina enemmän kuin ennen. Livessä ei valehdella, ja jos valehdellaankin, siitä voi kevyesti jäädä kiinni. Live on leikkaamaton, autenttinen ja aito. Aito sisältö on kautta aikain ollut se syy, miksi some on niin suosittu. Instagram alkaa olla parhaassa loistossaan, ja suunta jatkossa on alaspäin (kertoo mm. Gray Waynerchuck)

Miten markkinoin livessä?

Liveen on useampaa eri mahdollisuutta. Voit joko

1. Perustaa oman livekanavan ja mm. palveluliiketoiminnassa striimata verkkoon kokonaisen projektin

2. Ottaa yhteyttä nyt striimaaviin livestriimaajiin ja ryhtyä sponsoriksi

3. Ostaa näkyvyyttä suosituilta striimaajilta

4. Odottaa että julkaisen kokonaan uuden striimipalvelun, joka tulee mullistamaan sekä livestriimauksen monetisoinnin ja siitä saatavat tulot itse striimaajille, myös markkinoijan tulevaisuuden ja tuotteiden myynnin verkossa.

Enta budjetti?

Karkeasti keskusteltuani digimarkkinoinnin ammattilaisen kanssa, riippuen tuotteesta, kohderyhmän koosta ja kanavasta, kuukausibudjetti kannattaisi olla 1000 €/kk. (12 000€ /v)

Kommentit

Suositut tekstit