Millaiset ovat hyvät nettisivut?

Kirjoitin aikaisemmin tekstin siitä, miksi sinullakin tulisi olla nettisivut, vaikka kokisit että ne eivät ole yrityksellesi, tai ammatinharjoittamisellesi tarpeelliset.

Voit lukea sen täältä: miksi sinullakin pitäisi olla verkkosivut?

Kun tiedät että tarvitset sivuston, herää mieleen kysymys, millainen sitten on hyvä nettisivusto?

Hyvillä nettisivuilla on muutama yhteinen tekijä. Pelkkä visuaalinen miellyttävyys ei enää nykypäivänä riitä vaan sivujen tulee palvella niille asetettuja tavoitteita, olla teknisesti vakaat ja käyttäjäystävälliset. Koska internet on ollut olemassa jo pian kolme vuosikymmentä, asiakkaan selaustottumuksista on kerääntynyt dataa, jonka perusteella myös hakukoneet arvottavat eri sivustot ylemmäs hakutuloksissa. Palatkaamme siihen kuitenkin myöhemmin. Aloitetaan tavoitteista.




Tekninen vakaus ja toimivuus

Varsinkin pienyrittäjälle, jolla ei ole omaa IT -henkilöarmeijaa, on sivuston tekninen toimivuus ja vakaus elintärkeä asia. Ulkopuolinen tuki voi reagoida suhteellisen hitaasti ongelmatilanteisiin, ja esimerkiksi vilkkaassa verkkokaupassa parin tunnin palvelukatko voi olla iso katastrofi. Näitäkin välillä sattuu ja ne eivät välttämättä johdu lainkaan palveluntarjoajasta vaan esimerkiksi hakkerista, mutta yhtäkaikki osa myynnistä jää saamatta.

Verkkosivun julkaisutekniseen puoleen kuuluu kaksi asiaa, webhotelli ja domain. Domain tarkoittaa varaamaasi www- osoitetta. Webhotelli taas on palvelintila eli muistia kiintolevyllä palvelinkeskuksessa. Ilman näitä kahta, sinulla ei ole mahdollisuutta julkaista verkkosivua niin että muut sen löytävät verkosta.

Vuosien kokemuksella olen tutustunut erilaisiin webhotellien ja domainien palveluntarjoajiin, ja näissäkin jyvät erottuvat akanoista. On yrityksiä, joissa tukipyyntöjen käsittely kestää hirmuisen kauan, ja toiset taas loistavat asiakaspalvelullaan.

Tekninen vakaus tarkoittaa myös sitä, että sivusto on rakennettu siten, että sen toiminta on luotettavaa ja vakaata, että se on henkilötietoja siirrettäessä tietoturvallinen.

Hyvä sivusto on hakukoneoptimi ja saa hyvät pisteet hakukoneoptimointitesteissä. Sivusto ei myöskään saa olla liian raskas. Kuvien täytyy latautua nopeasti ja sivuston aueta alle 3 sekunnin. Sen on oltava mobiililaitteille sopiva, eli responsiivinen, joka tarkoittaa sivuston skaalautuvuutta eri näyttökokoihin.

Eri alustoja ovat esimerkiksi wordpress ja joomla. Näihin molempiin voidaan rakentaa sivusto pohjien avulla tai itse koodaten.

Näille alustoille rakennetut sivustot ovat aina yksilöllisiä ja uniikkeja. Design VA tekee ulkoasusuunnitelman, jonka perusteella sivusto koodataan. Lopputuloksena on sivusto, joka on ulkoasultaan myös kansainvälisesti näyttävä ja vakuuttava.

Hyvä sivusto on rakennettu asiakasta ajatellen

Vakiintuneet käytännöt ohjaavat nettisivunkin visuaalisuutta. Innovatiivisella ilmeellä ja uusilla ratkaisuilla pelatessa kannattaa pitää huolta siitä, että uusi ratkaisu on edelleen käyttäjäystävällinen, tehokas ja se houkuttelee jäämään pitemmäksi aikaa.

Visuaalisuus nousee tärkeään asemaan etenkin uusissa sivustoissa. Ilman vakiintunutta kävijäkuntaa sivuston houkuttelevuus on avainasemassa. Hyvä verkkosivusto on siis myös visuaalisesti kaunis ja miellyttävä. Sitä kehtaa esitellä ja mainostaa.

Kansainvälisille markkinoille pyrkivän yrityksen sivusto on tärkeää viilata kuntoon ennen maailmalle lähtöä jo pelkästään luotettavuussyistä.

Käyttäjien pitämiseksi sivustolle on myös luotava uutta sisältöä tasaisesti. Jokaiselle yrittäjälle löytyy varmasti sopiva sisältömuoto, ja jos oma aika ei tunnu riittävän, voi uuden sisällön julkaisun ulkoistaa esimerkiksi someassarille.

Itse suosittelen perussivustolle aina lisättävän somesyötteen, riippuen siitä missä näistä kanavista yritys aktiivisimmin on läsnä. Syötteeseen päivittyy automaattisesti kaikki, mitä yrittäjä päivittää sivulleen näissä palveluissa.

Syöte lisää päivitykset aina yrittäjän puolesta, jolloin päivityksestä putoaa pois kokonaan yksi työvaihe, eli sivuston muokkaus.



Visuaalisuus

Hyvä verkkosivusto on siis myös visuaalisesti kaunis ja miellyttävä. Sitä kehtaa esitellä ja mainostaa. Minusta hyvän verkkosivun tunnistaa viidestä asiasta.

Fontit -Siellä on maksimissaan kolme erilaista fonttia, mielellään vain kaksi.

Kuvat - Sen kuvat ovat laadukkaita. Jos yrityksellä ei ole omaa laadukasta kuvavalikoimaa, suosittelen aina hyödyntämään kuvapankkien tarjontaa vaikka se hiukan voi maksaakkin.

Informaatio - Sen informaatio on ytimekästä ja hyvin jäsenneltyä. Etusivulla esimerkiksi ei pitkiä monen kappaleen puuduttavia selostuksia. Ne kannattaa säästää sivun artikkeli- tai sisältöosioon ja blogiin.

Navigointi - Siellä on helppo navigoida ja se kehottaa vierailijaa toimintaan.

Värit - Sen värimaailma on yhtenäinen ja siisti.



Miten asetat tavoitteet?

Verkkosivulle, kuten mille tahansa muulle yrityksen investoinnille pitäisi pystyä asettamaan tavoitteet. Tavoitteita voi olla esimerkiksi verkkokaupan tilanteessa myynnin euromäärä ja kävijämäärä.

Normaalilla kotisivulla voidaan tavoitella kuumia liidejä, eli ostovalmiita asiakaskontaktointeja esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta. Alta löydät muutamia tavoitte esimerkkejä sivustollesi.

-Myyntitavoite
-Liiditavoite
-Kävijämäärätavoite
-Sähköpostilistan keräystavoite
-Latauskertatavoite (esimerkiksi verkko-oppaalle)
-Tiedotustavoite

Koska kyse on digitaalisesta palvelusta, sen tuloksien seuranta on helpompaa verrattuna perinteiseen markkinointiin ja se kannattaa hyödyntää sivustossa. Verkossa on sivustoille saatavilla useita seurantatyökaluja, osa ilmaisia ja osa maksullisia, mutta kaiken kaikkiaan seurannan aloittaminen on helppoa.

Mieti aina ennen sivuston uudistamista, mikä vanhassa sivustossa on sellaista, mitä se ei onnistu tekemään. esimerkiksi vähän liikennettä vaikkapa yrityksen referensseihin ja liian vähän kontakteja yhteydenottolomakkeella. Jos sinulla ei ole vielä verkkosivuja, hanki sellaiset, netti on uusi puhelinluettelo.

Voimme auttaa sinua myös tavoitteiden asettamisessa ja niiden seurannan suunnittelussa.



Miten valitset oikean paketin?

Nettisivuja on yhtä montaa erilaista kuin on yrittäjiäkin. Yksi asia niitä kuitenkin yhdistää, usein kyseessä on investointi, joka asettaa brändin julkisivulle raamit ja joka kasvaa ja kehittyy yrityksen mukana.

Sivuston ajantasaisuus, toimivuus ja informatiivisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia jotka on syytä suunnitella huolella.

Jokaisella yrityksellä kannattaa olla nettisivut. Netti on uusi puhelinluettelo. Yksinkertaisten nettisivujen ylläpitomaksut vuodessa voivat olla vain 50€ sis. alv 24 %. Joten ylläpidon hinta on ehdottomasti sen arvoinen. Edullisen sivun suunnittelu domainmaksujen päälle ei tee suurta lovea yrittäjän kukkaroon.

Verkkosivuja luodessa, ota aina huomioon muutama asia:

1. Mitä tavoitteita asetat sivustolle?

2. Mitä teknisiä ominaisuuksia toivot?

3. Miten paljon aikaa sinulla on keskittyä verkkosivujen ylläpitoon?

4. Miten aiot hyödyntää sivua mainonnassasi?

Nuo neljä kohtaa määrittävät myös sen, miten suuret domainmaksut sivustollasi vuositasolla on, paljonko se tarvitsee siirtokapasiteettia ja tilaa.

Juuri sinun yrityksellesi sopiva verkkosivusto voi rakentua joko yhdestä sivusta, tai siinä voi olla etusivun lisäksi 4-8 alasivua tai ehkä jopa enemmän. Jokainen yritys on yksilö ja yrityksen palvelu ja tuotevalikoima määrittää pitkälti sen, miten paljon tietoa verkkoon on hyvä laittaa.

Design VA:n toimintaperiaatteeseen verkkosivutilauksessa kuuluu kunnollinen alkuselvitys, etenkin mikäli toimiala ei ole tuttu. Teemme aina taustatutkimuksen kilpailijoista ja perehdymme siihen, miten juuri sinun yrityksesi voisi erottua edukseen muiden joukosta.

Nettisivuprojekti tekee hyvää myös markkinointistrategiallesi. Esitämme sinulle sellaisia kysymyksiä, joita jokaisen on aika-ajoin hyvä liiketoiminnassaan miettiä ja kehittää eteenpäin.

Nettisivupaketit

Design VA Oy tarjoaa kolmea eri hintaluokkaa verkkosivuille:

1. Yksinkertainen, 500 € (sis etusivun, 1v. domainmaksut).
2. Normaali sivusto 900 € (sis etusivun + 4 alasivua)
3. Uniikki ulkoasu alk.1500 € (sivuston ulkoasun suunnittelu, koodaus ei sisälly hintaan, koodaus tuntitöinä, 90€/h)

Yksinkertainen paketti on sopiva esimerkiksi suhdetoiminnalla markkinoivalle kuljetusliikkeelle, joka ei myy aktiivisesti vaan saa työt tutuilta asiakkailta. Se on yksiosainen "käyntikorttisivu" ilman alasivuja. Domainmaksuihin sisältyy .fi päätteisen osoitteen vuosimaksu, 500 mt palvelintila, ja 5gt/kk siirtokapasiteetti. Tämän paketin esimerkkisivuja ovat mm. Jurvan Pesula, Autofix Jarkha.

Normaali sivusto on sopiva yritykselle, jonka sivuston tavoitteena on palveluista informointi laajemmin. Sivuston tavoitteena voi olla kerätä liidejä ja yhteydenottoja lomakkeella, tiedottaa hinnoista ja aukioloajoista jne. Domainmaksu ei sisälly hintaan, koska sivuston koosta riippuen asiakkaalle tilataan kustomoitu paketti. Esimerkkinä tästä paketista TJ Tammela Yhtiöt -sivusto

Uniikki sivusto on yritykselle, joka kaipaa sivulleen monimutkaisempia ratkaisuja, kuten verkkokauppaa, varauskalenteria, hakukonetta, kirjautumista tai muuta.
Uniikki sivusto on wordpress- tai joomlapohjainen sivusto jonka päivittämistä voi tehdä myös asiakas. Domainmaksu ei sisälly hintaan, koska sivuston koosta riippuen asiakkaalle tilataan kustomoitu paketti. mm. ProPaintin sivusto on tätä luokkaa. Lisäksi alla vielä julkaisemattomat Labeautyn sivut.

Kommentit

Suositut tekstit