Mitä suunnitteluhinta sisältää?



Monelle uudelle yrittäjälle mainosalan taksojen hinta saattaa tulla yllätyksenä. On eri tasoisia ja eri hintaisia suunnittelupalveluita, ja ensimmäinen kosketus mainosostamiseen saattaa tuntua riskialttiilta, etenkin jos on kuullut aiempia huonoja kokemuksia muilta yrittäjiltä. Mainosalan tuntiperusteinen laskutus ei aina avaudu kaikille, miksi sitä käytetään, mitä hyötyjä siitä on ja mitä se sisältää. Joidenkin tulee helposti tehtyä se virhe, että teettää mainontaansa siellä täällä, kulloisellakin asiantuntijalla, jolloin jokainen mainos näyttää tekijältään eikä yhtenäistä yrityskuvaa kovin helposti synny. Vielä jos yritykseltä puuttuu väriteemat ja logo, asiakkaalle voi olla hankalaa yhdistää mainontaa samaan yritykseen.

Kuten kaikessa hankinnassa, myös markkinointipalveluissa pätee aina yksi sääntö: älä osta mitä et ymmärrä, ja jos et ymmärrä, kysy. Yleisin ihmetyksen aihe on tuntitaksan koko, kuten kaikessa palvelutoiminnassa. Riippuen yrityksestä, tuntitaksa saattaa olla 90% tulonlähteestä, joka tarkoittaa sitä, että kaikki yrityksen kulut asettuvat suoraan tuntitaksaan, ja koska yrittäjän harteille suomessa asettuu melkoinen määrä erilaisia maksuja (kuten kaikki me yrittäjät tiedämme), on pelkkien lakisääteisten maksujen osuus hurja. Koska yritystoiminnan on oltava kannattavaa, on kulut upotettava hintaan. Jos kilpailet hinnalla palvelualalla, tämä on syy, miksi yritys ei välttämättä onnistu tuottamaan tarpeeksi ilman käsittämätöntä työmäärää. Onneksi hintakilpailu ei ole ainoa keino toimia. Halvalla ei saa hyvää ja köyhällä ei ole varaa halpaan -periaatteet toimivat myös palvelualalla. Tiukimmilleen tehostettu palveluhinta saattaa johtaa huolimattomuuteen, hätiköintiin ja hutilointiin, sekä motivaation puutteeseen. Vaikka kaikki eivät teekkään asioita pelkän rahan vuoksi, on yleisempää menettää työmotivaatio työn palkitsevuuden ollessa riittämätön. Motivoitunut ja ahkera asiakaspalvelija, oli hän työntekijä tai yrittäjä, tuottaa paljon laadukkaampaa jälkeä, kuin huonosti voiva loppuunpalamassa oleva henkilö.

Ennakkoverot, sairausvakuutus, työterveys, ennakonpidätys, työtapaturmavakuutus, työntekijäin henkivakuutus, työttömyysvakuutusmaksu ovat lakisääteisiä velvoitteita, kuten tiedämme. tämän lisäksi hintaan sisältyy:

Puhelut, tapaamisiin käytetty aika & resurssit kuten kahvit, pullat jne, matkat (ellei toisin ilmoiteta), toimistotarvikkeet, tilavuokra, ohjelmistolisenssit, sähkö, tietotekniikka, tietotekniikan huolto, kirjanpito, kouluttautuminen, omat markkinointiponnistukset, palkat, ynnä muut johdon harkinnanvaraiset kulut, joita yritystoiminnan ylläpidosta syntyy.

Kun ostat palvelua, ostat samalla koko yritystoiminnan jatkuvuutta. Jos haluat maksaa pelkästä työstä, palkkaat työntekijän. Suurimmaksi osaksi siis on järkevämpää maksaa palvelusta, jota käyttää muutaman kerran vuodessa, kuin palkata henkilökoko vuodeksi. Karkeasti laskettuna jos palkkaa työntekijän tehtävään, täytyy todellisia suunnittelutunteja kerääntyä n. 800 jotta työntekijän palkkaaminen kannattaa mielummin kuin maksaa palvelusta. Tietenkin myös toiminnan helpottamiseksi kannattaa hakea pitkäaikaista kumppania, jonka kanssa työskentely sujuu myös jatkossa.


Mitä taas tulee eri toimijoiden hintaeroon, se ei pelkästään synny yrityksen kulurakenteesta. Periaatteessa kaikkien saman alan yritysten kulurakenne sijoittuu samoihin raameihin, ei turhan kauas toisistaan, mikäli vertailtavien yrityksen tulorakenne on hyvin samaa.

Jos mainosalan tuntitaksa on 40€/h tarkoittaa tämä sitä, että yrittäjä todennäköisesti sitten myös laskuttaa tunnit huolimatta siitä tekeekö hän työpäivän aikana tuottavaa työtä 2 tuntia kahdeksasta vai 6 tuntia kahdeksasta. Joka tapauksessa, sinun laskusi saattaa olla 8h.

Jos tuntitaksa on korkeampi, on yleensä yrittäjällä kovempi paine tehdä tehokasta ja laadukasta työtä. Jos etsit laadukasta tekijää, kannattaa punnita tarkkaan kummanko valitsee. Muista kysyä myös suosituksia muilta yrittäjiltä. Älä kuitenkaan julkisesti pyydä hintakilpailua vaan lähetä edelleen toimijoille tarjouspyyntö, niin saat vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjous ei ole vertailukelpoinen, mikäli siihen sisältyy jotain muuta kuin pyynnössä mainitut asiat.

Design VA Oy:n taksa on 75€/h alv 0% , työn jälki on laadukasta, samoin kuin asiakaspalvelu. Oma tavoitteeni yrittäjänä on tuottaa palvelua jonka lopputuloksena on tyytyväinen asiakas. Työtä tehdään sekä tuntitaksalla, että sovitulla urakalla, eikä laskun lopputulos yllätä, sillä mahdollisista tulevista lisäkuluista ilmoitamme aina asiakkaalle ennen lisätyön tekemistä. 6 vuoden kokemuksen jälkeen tunnen työtapani jo niin hyvin, että osaan arvioida melko tarkkaan miten paljon aikaa mikäkin työ vaatii, tämän vuoksi pystyn tarjota palveluja myös urakkahinnoin.

Design VA Oy:n liiketoiminta ei koostu pelkästään graafisen suunnittelun palveluista, vaan myös painotöiden hankinnasta ja teettämisestä asiakkaan puolesta, näin ollen kaikki kassavirta ei nojaa yhteen tulonlähteeseen, vaan laskee samalla hintaa markkinoiden keskituntitaksaa alemmas.

Kuvat: Pexels.com

Kommentit

Suositut tekstit