Sosiaalisen median kadonneet pojat - Lue miten pienempi, vähemmän käytetty some hyödyttää brändiäsi.

Lähes jokainen meistä tietää Facebookin, instagramin, snapchatin, twitterin ja linkedinin, mutta tiesitkö, että someviidakossa on ihan mieletön määrä muitakin palveluja? Jokaisella palvelulla on oma käyttäjäkuntansa, vaikkakin pieni, mutta on kuitenkin. Jokainen vähemmän tunnettu some houkuttelee omankaltaisensa väen paikalle, ja ne ovat erinomainen tapa tavoittaa niechemarkkinoita.



Seuraavassa listaan muutamia "Kadonneita poikia", sosiaalisia medioita, jotka ovat olleet olemassa jo vuosia, keränneet oman käyttäjäkuntansa, mutta jotka eivät ole jääneet mieleemme.

Google+

Muistan lukeneeni aikanaan että google lähtee kilpailemaan facebookin kanssa somekentälle. Tajusin juuri, että itsekin olen ollut somen jäsen jo vuosia, mutta olen käyttänyt sitä niin tosi harvoin, että koko asia oli päässyt unohtumaan. Miten oma yritykseni voisi hyötyä G+:sta? Hyvin! Siellä tuskin kovin suurta ruuhkaa mainostoimistoista on, itseasiassa, luulen, että juuri kukaan ei tajua keskittyä kyseiseen palveluun. Fakta on kuitenkin se, että palvelussa on jo suomalaisia yrityksiä, ja jos ei niitä, niin yrityspäättäjiä. Se on erinomainen kanava luoda uusia kontakteja ihmisiin, joista voi tulla potentiaalisia ostajia, ja kaikki tämä kilpailijoidesi huomaamattomissa.


Musical.ly

Musicallyn käyttäjäkunta koostuu milleniaalikuluttajista ja uuden vuosituhannen lapsista, eli nykyajan teineistä ja alle 25 vuotiaista pääosin. Musically on palvelu, jossa voi luoda lyhyitä musiikki- tanssi- tai dubbausvideoita joko palvelun omista pätkistä tai itse lataamistasi pätkistä. Se on saavuttanut suosiota nuorten keskuudessa, koska se on hauska ja siellä on helppo saada seuraajia. Musical.ly on panostanut viimeaikoina entistä enemmän siihen, että affiliate markkinoinnista kiinnostuneet yritykset lähtisivät siihen mukaan. Musical.ly sopii yrityksellesi jos haluat tavoittaa nuoren kuulijakunnan.

Vero

Vero on uusi Instagramin kaltainen sosiaalinen media joka on luvannut pitäytyä mainosmyynnistä. Veron käyttö muuttuu maksulliseksi kun ensimmäinen miljoona käyttäjää tulee täyteen. Ennen miljoonan täyttymistä, voit kirjautumalla saada itsellesi vielä ilmaisen tilin. Miten tästä markkinoija voi hyötyä? Verossa on nopeaa luoda seuraajakuntaa kansainvälisesti. Koska porukkaa on vielä vähän, hashtagit ja aktiivinen päivittäminen pitävät sinut pinnalla. Seuraaminen seuraamisesta on Verossa melko yleistä. Eli näppäilemällä itsellesi paljon seuraajia, voit saada niitä myös paljon. Vaikka Verossa ei voi ostaa näkyvyyttä, voit siellä kerätä todellista, orgaanista seuraajakuntaa, toisin kuin facebookissa yritystilillä.

Path

Path on somepalvelu, jonka idea on keskittyä lähipiiriin. Pathin mahdollisuudet ovat siis intiimimmässä asiakaspalvelussa. Voit kerätä yrittäjänä palvelua käyttävistä kontakteistasi oman ryhmän, ja pienemmällä vaivalla (kuin soittelu ja sähköpostitus) pysyä tekemisissä asiakkaasi kanssa oston jälkeenkin, näin luoden mahdollisuuden jälkiostoille ja parantaen jälkimarkkinointia.

Periscope

Periscope on täydellinen apuväline hänelle, joka tavoittelee uusia tuttavuuksia livekuvan avulla. Periscopessa voit pitää livelähetyksiä omalle seuraajakunnallesi, mutta myös julkisesti. Livefunktio on ollut alunperin pelkästään periscopesta, ja facebook on sen instagramiin ja facebookiin pöllinyt täältä. Periscope ei tavoita ihmisiä pelkästään alueeltasi. Voit selata lähetyksiä kartan perusteella, ja katsoa lähetyksiä vaikkapa Los Angelesista. Voit vetää oman seminaarisi englanniksi tai suomeksi ja striimata sen livenä eetteriin. Sinua voidaan siellä seurata ja voit puhutella seuraajiasi. Et tarvitse rahaa lainkaan tähän, sillä kuten Verossa tai Pathissa, täällä ei osteta näkyvyyttä vielä.

Deviantart

Deviantart on taiteen yhteisö, jossa on 26 miljoonaa käyttäjää maailman laajuisesti. Siellä ei toimi juuri lainkaan yrityksiä, vaikka suuri osa taiteilijoista on yksityisyrittäjiä. Jos tarjoat esimerkiksi kohtuuhintaisia yrittäjänkoulutuspalveluja verkossa, voi deviantart olla sinun yrityksesi paikka. Siellä on suhteellisen suuri suomalaistaiteilijoiden yhteisö. Taiteilijat muuten suosivat tietynlaisia välineitä. Mangapiirtäjät käyttävät sakurakyniä, stabilon tusseja ja akvarellikyniä. Kalligrafistit kalligrafiakyniä, musteita, musteenkuivausvälineitä, viivaimia jne jne. Jos käytät Facebookia ja harmittelet ettei taidekauppasi asiakkaat löydä sinua sieltä, käy Deviantartissa. Kutsu siellä ihmisiä tsekkaamaan oma profiilisi ja ohjaa liikennettä myyntikanaviisi.

Pinterest

Pinterest toimii nykyään enemmän hakukoneena ja ideoiden löytämisen alustana, kuin sosiaalisena mediana. Toki sielläkin on pikaviestintämahdollisuus, voi kommentoida kuvia jne. Mutta sen käyttö on muotoutunut enemmän hakukoneeksi. Pinterest on julmettu mahdollisuus paitsi oppia, myös näkyä opettajana. Eli bloggaajat ja sisältöä luovat yritykset ovat Pinterestin tärkeimpiä käyttäjiä. Pinterestia ei olisi, jos ihmiset eivät tallentaisi asioita sinne netistä ja koska kuka tahansa voi tallentaa, on sulaa hulluutta jäädä luovan alan toimijana, bloggaajana, tubettajana tai affiliate markkinoijana yms. sen ulkopuolelle. Suomalaisten pinterestkäyttäjien määrä on kasvanut tasaisesti sen koko 11 vuotisen olemassaolon ajan.

Pinterest on lempi someni siksi, että sieltä voi lukea ja opetella miltei mitä tahansa.

Tässä seuraavassa osiossa kerron sinulle hiukan siitä, millaisella ajattelumallilla voit löytää uusia asiakkaita sellaisista kanavista, joita et ole lainkaan vielä kokeillut.

Lisäksi saat linkin somepalvelujen listaukseen, josta näät kaikki verkon somesivustot ja voit poimia käyttöösi parhaat.

Jokaisella somella on oma käyttäjäkunta. Mieti miten sinun liiketoimintasi hyödyttää eri käyttäjäkuntia? Onko sinun segmenttisi ehkä sellainen, jolla on oma some? Jokaisen somen käyttötapa on hyvin samankaltainen. Sen lisäksi että olet mukana ja käytät somea niinkuin normaalisti tai postaat siellä pelkkiä mainosposteja (jotka muuten häätävät seuraajasi, 80% muuta, 20% mainosta on sääntö JOTA PITÄÄ NOUDATTAA) on somessa paljon muitakin markkinointikeinoja kun jaksat hetken keskittyä ajattelemaan ja brainstormaamaan asian ympärillä.

Luulitko että instagramin ainoa markkinointitapa on se, että jaat kuvia? Se ei vielä riitä. Sen lisäksi, että jaat sisältöä, sinun täytyy:
1. tykätä muiden kuvista
2. kommentoida
3. kutsua ihmisiä katsomaan profiiliasi
4. suunnitella profiilisi ulkoasua
5. seurata muita käyttäjiä
6. pitää livesessioita
7. jakaa tarina -päivityksiä
8. optimoida hashtagit
9. julkaista oikeaan aikaan

jne. Instagramin käyttö ei ole pelkkää kuvien lisäämistä ja katselua vaan vaatii paljon muutakin. Se miksi meille myydään näkyvyyttä on, että se poistaa noiden työvaiheiden tarpeen, tuo Facbookille rahaa ja vie sinun rahaasi. Kyllä, ilman rahaa seuraajakunnan kasvattaminen on pitkäpiimäistä puuhaa, mutta silloin täytyykin laskea, kumpi on kannattavampaa, se, että istut sen ajan koneella tekemässä ig markkinointia vai kuljet tekemässä myyntiä kun fb ja someassarisi hoitaa homman puolestasi? Jos töitä ja myyntiä ei ole, silloin kannattaa mielummin käyttää aikansa itse markkinointiin, kuin hussata vähiä varoja maksettuun näkyvyyteen. Kun töitä ei ole, on ajan arvo 0€ ja arvon nostattamiseksi on löydettävä toinen arvottaja.

Näitä kaikkia ilmaisen näkyvyyden keinoja ja periaatteita voi käyttää jokaisessa sosiaalisessa mediassa. Kaikki peruspilarit toimivat huolimatta kohderyhmästä. Kohderyhmä tulee vasta siinä vaiheessa, kun suunnittelet, mitä kommentoit, miten kutsut, millä houkuttelet, mitä näytät jne.

Instagram on helppo esimerkki, koska suurin osa somepalveluista perustuu visuaalisuuteen.

Millä ajatusmallilla voin löytää uusia markkinoita tuotteelleni tai palveluilleni? Otetaan esimerkiksi e-kirja joka kertoo markkinoinnista. Sen ostajat ovat yleensä a) Yrityspäättäjiä b) yrittäjiä c) Myyntihenkilöitä. Keitä muita aihe kiinnostaa? Minkä ongelman se ratkaisee? Se auttaa ihmistä oppimaan markkinointia, joten esimerkiksi henkilö, jolla aiempaa kokemusta ei aiheesta ole, mutta jolle on syntynyt tarve tutustua siihen, ostaa kirjan. Tällainen henkilö voi olla vasta-alkanut tubettaja, bloggaaja, sisällöntuottaja, yhdistyksen uusi hallituksen puheenjohtaja, toiminnanjohtaja tai muu henkilö, joka mieltää tarvitsemansa toimenpiteet markkinoinniksi. Kun tiedät, ketä muita asia koskettaa ja kiinnostaa, voit alata keräämään uutta dataa siitä, miten noille uusille segmenteille markkinoidaan eri tuotteita.

Miten sitten löydät tavan viestiä uniikisti ja huomiota herättävästi. Kirjaa ideoita ylös. Istu hetki hiljaa ja mieti eri tapoja, eri aiheita ja asioita. Sitten käy läpi seuraava lista. Mieti täyttyykö näistä ehdoista joku? Käy läpi mitä muut tekevät ja tee joko samoin (jos muut menestyvät) tai täysin eri tavalla (jos muut hukkuvat samanlaisuuden kakofoniaan).

Sisältö viihdyttää, inspiroi, kouluttaa, keskustelee, yhdistää. Jos satut osumaan noihin kaikkiin, on todennäköisesti käsissäsi viraali sisältö. Viraali tarkoittaa yhtäkkistä suurta näkijämäärää ja jakomäärää verkossa yksittäiselle sisällölle, kuten videolle tai kuvalle.

Tiesitkö muuten että somen lisäksi voit käyttää hyväksesi verkon huumorisivustoja? Lataat oman tekemäsi hauskan kuvan, joka hyväksytään palveluun, ja josta käy ilmi kuka sen on tehnyt, ja pääset esimerkiksi tuhansien suomalaisnuorten silmien eteen.

Loput somet löydät tästä wikipedian listauksesta. Mieti, miten joku listan somesta, voisi olla sinun yrityksellesi hyödyllinen, kuka sinun yrityksesi erityisistä asiakkaista käyttää tällaista vähemmän tunnettua somea ja miten voit tuoda heidät sinun yrityksesi pariin. Jos tarvitset apua, voit aina pyytää jeesiä Design VA Oy:ltä, soita 050 511 6157 tai lähetä sähköpostia info @ designva.fi. Selvitetään yhdessä, miten sinä voisit hyötyä näistä.


Kommentit

Suositut tekstit