Web 3.0 ja lohkoketjujen tulevaisuus.

 Tämä aihe on imenyt mut mukaansa aivan totaalisesti. Tällä hetkellä ei tunnu olevan päivää jolloin en lukisi tai tutkailisi jotain lohkoketjuteknologiaan liittyvää. Tajusin keväällä, että maailma elää murroksen aikakautta jollanen on nähty viimeksi 2000 luvun alussa .com buumin aikaan ja että kryptomarkkina ja lohkoketjut ovat teknisesti vielä vastaavalla tasolla kuin tuolloin verkkosivut ja verkkopalvelut olivat.


Haluan oppia rakentamaan lohkoketjusovelluksia, koska verkon riskejä ajatellen täytyy olla vähän ehkä pihalla jos ei ymmärrä, että lohkoketju tulee jonain päivänä olemaan yhtä tavallinen kuin internet 2.0 on nyt. Kuulostaa hullulta ja hurmokselliselta mutta tuntuu, että maailman tulevaisuuden ennustaminen ei ole ollut mulle koskaan näin helppoa.


Mikä on Dapp?


Dapp eli decentralized app on sovellus joka käyttää lohkoketjua osana sovellustaan. Lohkoketjun käyttötarkoituksia voi olla mm. palkkioiden maksaminen, omaisuuden hallinta ja vahvistaminen, sertifikaattien luominen eri asioille jne. Tällä hetkellä suurin osa Dapp sovelluksista nojaa käyttäjän palkitsemiseen. 

Esimerkiksi D-tube on youtuben kaltainen videonjulkaisualusta sillä erotuksella, että d-tube palkitsee sisällöntuottajia ilman mainostajia esimerkiksi katsojamääristä tai seuraajalukemista. D-tuben sisäisen tokenin arvo perustuu käyttäjämääriin ja se ilmentää yrityksen kokonaisarvoa kuten esimerkiksi osake ilmentää yrityksen arvoa, mutta siinä missä osakkeenomistajalla on mahdollisuus vaikuttaa yrityksen päätöksiin, tokenin omistaja hyötyy lähinnä pelkällä fiat-valuutan arvolla omistuksestaan. 

Näin ollen D-tube ei välttämättä tarvitse mainosrahoitusta, vaan sen toiminta nojaa pitkälti tokenin arvonmuodostukseen. Koska perustajilla todennäköisesti on suuri kassa D-tuben tokeneja, he pystyvät rahoittamaan toimintaansa pitkän aikaa tokenin arvonnousulla. Näin yrityksen arvo on käytännössä suoraan verrannollinen siihen, arvostavatko massat sitä.


Token?

Token on kryptokolikko kuten bitcoin, litecoin, etherium, yms. Siinä missä edellämainituista bitcoin ja etherium ovat omia lohkoketjujaan, litecoin tai esim. uniswap ovat toisen asteen kryptokolikoita jotka toimivat bitcoinin tai ethereumin verkossa. Vähän niinkuin isäntäeläin ja punkki mutta sillai positiivisesti.

Joskus jokaiselle tokenille oli oma lompakkosovelluksensa. nykyään näitä on pystytty yhdistämään. Esimerkiksi Metamask lompakko mahdollistaa useiden eri lohkoketjujen sisällä julkaistujen tokenien pitämisen yhdessä lompakossa. Sen avulla voi myös hankkia lisää kryptovaluuttaa, lähettää sitä ystäville ja vaihtaa sitä suoraan dex pörssit kilpailuttaen.


Sovellusidea

Haluaisin rakentaa sovelluksen joka kannustaisi ihmisiä katsomaan ja arvioimaan mainosten laatua ja sitä kautta parantamaan yritysten mainostuloja. Aikanaan youtubemainosten alkupöhinöissä tubemainokset olivat mielenkiintoisia ja hyviä. Tämä sama trendi on nähty jokaisessa somessa jota ihmiset kuluttavat. Alkuaikana mainoksia jaksaa katsoa ja ne kiinnostavat, sitten palvelu yleistyy ja perinteiset mainostajat tulevat alustalle. Palvelu täyttyy perinteisistä tv-mainoksista joita kukaan ei klikkaa, koska jokaista lähinnä ottaa kupoliin katsella niitä samoja pätkiä jotka näkyvät telkkarissa, jotka eivät koskaan tuo mitään arvoa tai edes viihdytä ihmisiä. Jos mainosten laatua seurattaisiin suoraan yleisöä osallistamalla, saataisiin parempaa dataa siitä, millainen mainos toimii tai on hauska ja jää mieleen, yleisö voisi tienata kryptoja ja yritys myydä mainostaville yrityksille laaduntarkkailupalveluita. Kaikki hyötyisivät ja mainostajat saisivat enemmän tuloja.


Kommentit

Suositut tekstit