Brändin ja yrityksen tarina.

Hyvät tarinat jäävät helpommin mieleen ja luovat samaistumisen tai empatian mahdollisuuden. Ihmiset luovat suhteita kertomalla tarinoita ja meissä jokaisessa on omanlaisensa tarinankertoja sisällä.

Ihmiset myös helpommin ostavat yrityksiltä, jotka he kokevat tuntevansa. 55% vastaajista palaisi takaisin yrityksen asiakkaaksi, mikäli he pitäisivät brändin tarinasta. Luottamus on yksi suurimpia myyntiargumentteja kaikessa kaupankäynnissä, siksi onkin tärkeää, että kerrot tarinasi totuudenmukaisesti, sillä luottamus ansaitaan kerran ja se on menetettävissä silmänräpäyksessä.

Hyvä brändin tarina avaa muutakin kuin yrityksen synnyinkertomuksen. Se perustelee henkilökohtaiset vaikuttimet brändin synnylle ja määrittelee minkä takana brändi seisoo. Markkinataloudessa hinta ei ole kaikille päätöksenteon tärkein seikka, vaan asiakkaat ohjautuvat ostamaan tutulta ja luotettavalta tekijältä, jonka he kokevat tuntevansa. Siksi hyvin hoidetuista asiakaskohtaamisista syntyy monesti palaavia asiakkaita.

Hyvä tarina auttaa erottautumaan kilpailijoista, vaikka tuote käytännössä olisi samankaltainen kuin heillä. Hyvä tarina tekee yrityksestäsi myös muistettavamman ja monesti toimii jopa tehokkaammin kuin viimeisenpäälle hiottu logo. Siksi usein aloittavan pienyrittäjän brändimateriaaleissa tarina kannattaa muodostaa ensin. Älä ymmärrä väärin, logo ja visuaalisuus on myös tärkeä tekijä tarinan lisäksi, mutta torimyyjät on hyvä esimerkki siitä, miten ihminen useimmiten muistaa nimenomaan myyjän, ei yritystä jolta ostaa, sillä myyjä on se, joka välittää tarinan ja vastaa kysymyksiin.

Toimivan bränditarinan muodostaminen vaatii aikaa ja suunnittelua. Seuraavassa muutamia kysymyksiä, jotka auttavat bränditarinan muodostamisessa.

Mikä motivoi sinua aloittamaan yrityksesi?

Ensimmäinen vastaus jokaisella pienyrittäjällä yrityksen perustamiselle on lähes aina raha. Kuitenkin, kun syitä aletaan miettiä syvällisemmin, löytyy muita vaikuttimia, jotka ovat johtaneet yrityksen perustamispäätökseen. Toinen yleisin syy, jonka olen kuullut, on halu tehdä asiat paremmin. Tekijä ei ehkä ole ollut tyytyväinen työnantajansa laatustandardeihin, tai omat kokemukset palvelusta ovat saaneet huomaamaan markkinaraon paremmassa palvelussa. Muita syitä on tuotteen tai palvelun parantelu, tehostaminen ja esimerkiksi kilpailutilanteen murtaminen.

Ketä yrityksesi on luotu palvelemaan?

Kun muodostat bränditarinaasi, unohda saman tien "kaikki joilla on lompakko" -kohderyhmä. Joka ikisellä tuotteella on tarkka kohderyhmä. 

Otetaan esimerkiksi pesusieni. Luin jostain joskus perustelun, miksi se on niin myyvä tuote. Juttu perusteli pesusienen tarpeen "koska kaikkien täytyy siivota". Väärin. Maailma on täynnä ihmisiä jotka joko jättävät kokonaan siivoamatta pesusienellä tai ostavat siivoamisen palveluna. Kyseessä oli myös juuri tietty pesusieni, sopivan karhea moniin kohteisiin mutta riittävän hellävarainen pinnoille. Se ei sovellu syövyttävien pesuaineitten käyttöön johtuen valmistusmateriaalistaan eikä sitä löydy kaikkien maiden kaupoista. Näin ollen pesusiennen kohderyhmä oli puhtaaksi siivoamisesta kiinnostuneet usa:sta tai verkkokaupasta tavaraa tilaavat ihmiset, jotka siivoavat lähinnä peruskiinteistöjä tavallisilla pesuaineilla, sekä ehkä ammattimaiset kotisiivoajat.

Miltä haluaisit asiakkaista tuntuvan, kun he ostavat sinulta?

Jos haluat asiakkaittesi tuntevan olonsa luottavaiseksi ja turvalliseksi yrityksesi kanssa asioidessaan, tarinasi on hyvä rakentaa näiden asioitten ympärille. Miten perustelet asiakkaalle, että juuri sinun kanssasi nämä toiveet toteutuvat?

Mitä tahtoisit asiakkaitten kertovan sinusta muille?

Neljäs tärkeä kysymys on puskaradio. Mitä toivoisit asiakkaittesi kertovan yrityksestäsi ja tuotteestasi ystävilleen? Oma puskaradioni viesti liittyy useasti tapaani tehdä asiat loppuun saakka, annetussa aikataulussa ja pitäytyä hinta-arvion mukaisissa tunneissa. Ihmiset puhuvat yrityksissä sinusta ja toiminnastasi, niin hyvässä kuin pahassa. Yritä hyväksyä heikkoutesi, mutta nosta tarinassa esiin vahvuuksiasi ja tuotteesi vahvuuksia. Anna esimerkkejä tapauksista, joissa nämä asiat ovat toteutuneet ja jos pystyt, kerää testimonialeja vahvistamaan viestiäsi.


Mieti ja kirjoita ylös vastaukset näihin kysymyksiin useamman kerran. Sen jälkeen voit lähteä muodostamaan itse tarinaa ja osaat nostaa esiin oikeita asioita.

Tarinan muodostaminen voidaan tehdä myös haastattelumallilla. Tuumaamopalvelumme sopii hyvin juuri tähän tarkoitukseen. Varaa aika tästä



Kommentit

Suositut tekstit