Brändin kehittämisestä

Brändin kehittämisen ympäriltä on varmaankin jokainen alalla toimiva tehnyt oman tyylisen artikkelinsa, mutta arvelen, että mukaan mahtuu myös yksi näin käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.

Brändi lyhyesti selitettynä tarkoittaa yrityksen, tuotteen tai henkilön persoonaa. Se on kokonaisuus, joka osoittaa brändin kantajasta syntyvän käsityksen. Brändi ei synny pelkästään yrityksen sisältä, vaan sen määrittää kaikki yrityksen kanssa tekemisissä olevat sidosryhmät sekä asiakkaat. Brändi muodostuu siis monista osa-alueista aina asiakkaan näkemyksestä sisäiseen viestintään.

Yksinkertaisimmillaan brändi saatetaan tiivistää misso, visio, arvot ja ulkoasu pakettiin. Laajimmillaan brändityö käsittää kaikki sidosryhmät. Yritys, tuote tai henkilö yleensä keskittyy vaikuttamaan brändiinsä viestinnän keinoin, mutta moni ei muista, että brändi syntyy ensisijaisesti siitä, miten sidosryhmiä kohdellaan. Se on tiivistetysti tapa, millä yrityksestä puhutaan kun edustaja ei ole paikalla.

Jean Noël Kapfererin 1996 kehittämä brändiprisma koostaa brändi identiteetin kannalta elintärkeät osa-alueet.

Fysiikka

Brändin fyysinen ilmentymä, pakkaus, värit, markkinointimateriaalien ilme

Suhde

Side brändin ja asiakkaan välillä jonka tärkeys korostuu eritoten jälleenmyynnissä sekä palvelusektorilla.

Reflektio

Kuluttajan näkemys siitä, kenelle brändi on tarkoitettu.

Persoona

Brändi henkilönä, millainen ihminen brändi olisi?

Kulttuuri

True fan ja kulttiseuraajien haaliminen. Vahvasti sidoksissa brändin kotimaahan.

Omakuva

Miten yritys näkee brändinsä


Miten brändiä kehitetään?

Käytän tässä esimerkissä nyt yritystä. Brändin kehittämisen ensiaskeleissa mietitään mitä yritys haluaa, että siitä puhutaan ulkopuolisten kesken ja mitkä ovat ne arvot joita yritys pitää tärkeänä. Esimerkiksi ohjelmistotalo voi haluta, että heillä on maine, jonka mukaan työt hoidetaan ajallaan sovitusti. näin meillä on ensimmäinen vaatimus, jonka perusteella voidaan alata miettimään mitä asioita tekemällä tämä maine saataisiin syntymään.

Seikat, joiden mukaan brändiä lähdetään rakentamaan, täytyy kuitenkin olla paikkansa pitäviä ja aitoja. Asioita, jotka luontaisesti ja johdonmukaisesti sopivat yrityksen tapaan tehdä asioita. Yleensä esimerkiksi erätuotteissa nimenomaan kalastukseen ja metsästykseen liittyviä tuotteita ei kannata esimerkiksi brändätä eläinten oikeuksia korkeassa arvossa pitäville ihmisille, sillä se on kohderyhmä, jonka ei yleensä kannata odottaa harrastavan k.o. aktiviteetteja, sillä ne sotivat heidän arvojaan vastaan.

Tätä ensimmäistä vaihetta sanotaan konseptin kehittämiseksi. Se kokoaa yhteen yrityksen näkemyksen siitä, minkä asioitten se ajattelee houkuttelevan kohderyhmäänsä. Yksittäisillä sanoilla kuvattuna yrityksen brändiä voidaan kuvata esimerkiksi perinteiseksi, luotettavaksi, hienostuneeksi, rouheaksi tai rohkeaksi.


Brändin persoonatyylin valinta

Brändi identiteetin osa-alueisiin kuuluu persoonatyypin valinta. Persoonatyypin valintaan vaikuttaa konseptin vaatimukset ja se määrittää jatkossa brändin kommunikoinnin sävyn ja tyylin. 

Hyviä suomalaisia esimerkkejä vahvoista brändipersoonista ovat mm. Kuivalihakundi, Varusteleka, Nopeet ja Valco. Näistä jokainen on aikanaan tehnyt päätöksen millä tavalla he haluavat huomiota tavoitella. Näiden brändien menestys perustuu erottuvuuteen ja siihen, että ne puhuttelevat rohkeasti kohderyhmäänsä, eivätkä pyri miellyttämään kaikkia. 

Villeimmillään brändipersoonaa muodostaessa yrityksestä voidaan muodostaa jopa ihmishahmo, joka edustaa yritystä ja sen tyyliä. Persoonan muodostamisen jälkeen myös asiakkaalle kannattaa muodostaa oma persoonansa. Mutta siitä lisää toisessa postauksessa.


Brändi identiteetin kommunikointi

Brändi-identiteetin kommunikointi rakentuu neljästä pääpointista. Näiden määrittämiseksi on hyvä pitää yrityksen sisäinen brainstorming hetki ja miettiä, mikä on paras tapa kiinnittää asiakkaan huomio, sillä kaikille yrityksille esimerkiksi sosiaalinen media ei välttämättä ole se toimivin suunta johon keskittyä. Markkinoinnissa on niin monia keinoja valittavissa, että sen oikean strategian määrittäminen vie myös aikaa. 

Oman näkemykseni mukaan laadukkaan brändisuunnittelijan tunnistaa nimenomaan tästä seikasta, eli asiakasta ei yritetä alan vastaisesti ohjata väkisin siihen itselle tuottavimpaan viestintätyyliin, vaan asiakasta autetaan ihan oikeasti määrittämään se oman yrityksen ja alan toimivin strategia.

Neljä tärkeää seikkaa brändi identiteetin komuunikoinnissa

Audiovisuaaliset elementit

Hyödynnä mieleen painuvia symboleja, lauseita, ääniä, visuaalisia tehosteita, jotka resonoivat asiakkaillesi. Gen Z:n tyyli on tuomassa takaisin 2000 luvun alun visuaaliset ilmeet; tökeröt 3d elementit ja itsekoodatut verkkosivut ovat taas muotia.

Brändin nimi

Valitse nimi joka kuvastaa konseptiasi, jää mieleen ja eriytyy muista. 

Design ja pakkaus

Valitse tyyli, joka kuvastaa imagoa ja brändin arvoja. Käytä kierrätysmateriaaleja jos indentifioidut vihreäksi. Älä käytä eläinperäisiä materiaaleja jos myyt eläinaktivisteille

Brändilupaus

Kuvaa muutamalla sanalla mitä brändisi lupaa asiakkaalle. Pidä lause lyhyenä ja ytimekkäänä.


Asiakassuhteen ylläpitäminen

Brändäämisen idea on rakentaa pitkäaikaisia suhteita sopivaan kohderyhmään. Sopiva brändi synnyttää toiminnassaan "superfaneja". Nämä asiakkaat ovat niitä, jotka rummuttavat pyytämättä yrityksesi puolesta ja kehuvat tuotettasi kavereilleen. He seuraavat sinua facebookissa, tykkäävät ja kommentoivat postauksiasi.

Samaistuminen ja empatia saa ihmiset pitämään heille sopivista brändeistä. Joskus brändi kasvaessaan tekee virheen ja muuttuu liian geneeriseksi, jolloin sen houkuttelevuus alkaa hiipua. Brändi pyrkii kumartamaan joka suuntaan mutta ei huomaa pyllistävänsä samaan aikaan muille.


Näillä pääseikoilla brändin kehittäminen pääsee hyvään vauhtiin. Mikäli kaipaat edellä mainittujen seikkojen mietintään ja koostamiseen apua, suosittelen hankkimaan aiheen tiimoilta sparrausta. Oman yritykseni tarjoamat Tuumaamo tunnit sopivat erittäin hyvän brändiasioiden sparraukseen. Katso lisää täältä

Seuraavassa osassa perehdytään brändin rakentamisen tärkeään osaan: yrityksen tarinan kertomiseen. Pysy siis kuulolla.



Kommentit

Suositut tekstit