Yrityksen markkinointi - Markkinointi mix.

 Ah, varmaan ensimmäisen kerran kuulin markkinointimixistä jo 2006 ensimmäisessä työpaikassani. Ajatus on sinänsä vanha kuin taivas, varmasti löytynyt markkinoinnin opuksista jo vuosikymmeniä. Uuden mallin markkinointimixille löysin kuitenkin tänävuonna uudesta kirjastani, jonka ostin sen visuaalisuuden vuoksi.

Kirja löytyy täältä.

4P:tä ovat Product, Price, Promotion, Place. Näistä neljästä löytyy netistä juttuja pilvin pimein, enkä aio niitä avata tässä postauksessa lainkaan. Ne, joille nämä neljä ovat tuttuja juttuja, tietävät, että kyse on siitä, miten tuotteen hyödyt ilmaistaan asiakkaalle.

Kirjassa klassiset 4 P:tä olivat saaneet rinnalleen 4 C:tä. Heidän näkemyksen mukaan, 4p:tä kasaavat yhteen sen, mitä markkinoija haluaa sanoa. 4 C:tä taas kysyy "mitä asiakkaan on kuultava markkinoijalta"

4C:tä ovat Commodity (tuote), Cost (kulu), Communication (kommunikointi) ja Convenience (helppous).


Commodity (tuote) Vastakappale Product

Onko tuote kehitetty tai jopa modifioitu palvelemaan asiakasta? Miten ja miksi tuotteen ominaisuudet, kuten muotoilu, väri, pakkaus tai koko houkuttelee kohderyhmää?

Käytän esimerkkinä oman yritykseni tuotteistettuja palveluita. Miten palvelutuotteeni houkuttelee kohderyhmääni? Ensin täytyy määrittää mitä tiedän palveluani ostaneista asiakkaista? Usein ne ovat pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka etsivät monipuolista osaamista ja modernia näkemystä kohtuulliseen hintaan. Asiakkaan vakuuttamiseksi minun on viestittävä palvelustani esimerkiksi mitä siihen kuuluu, mitä siihen ei kuulu, mikä on työaika-arvio ja paljonko kokonaisuus maksaa. Palvelun toteutuksessa pystyn myös vaikuttamaan asiakkaan tyytyväisyyteen kommunikoimalla aikatauluista ja palvelun vaiheista selkeästi, ohjaamalla asiakasta palautteen antoon ja auttamalla asiakasta löytämään tarvitsemansa mikäli kyseessä on esimerkiksi painotuotteitten suunnittelu. Näitä kaikkia seikkoja keskustelen yleensä aina asiakkaan kanssa tarjousvaiheessa.

Cost (kulu) Vastakappale Price

Mikä houkuttelee ostajan? Korkea laatu? Matalat kustannukset? Tekeekö asiakas ylipäätään ostopäätöksen hinnan perusteella? Ajatteleeko asiakas tuotteen edustavan hyvää hinta/laatu suhdetta?

Omassa yrityksessäni minun kohderyhmäni ei ole hintasensitiivinen. Asiakas ei osta halvinta, koska kyse on asiantuntijatyöstä. Tavoitteeni on viestiä palveluni laadulla hyvää hinta/laatu suhdetta ja kantaa vastuuta asiakkaan puolesta sopivassa määrin.

Communication (kommunikointi) Vastakappale Promotion

Minkä tyyppinen viesti vetoaa asiakkaaseen? Millaiset tiedot tuotteesta tai palvelusta ovat kiinnostavia tai oleellisia ostopäätöksen kannalta? Mistä kanavasta ja miten asiakas haluaa saada tietoa tuotteesta?

Isoin kiinnostava tekijä asiakaskunnassani on ollut itse idea sekä toteutus ja aikataulu. Asiakkaat suurimmaksi osaksi löytävät minut joko Linkedinista tai verkostoitumistapahtumista. Pyrin panostamaan myynnissäni henkilökohtaisuuteen ja etsin pitkäaikaisia asiakkaita, jotka teettävät vuoden aikana useamman projektin. Tämä on pääasiassa suhdetoimintaa ja toiminnassani ostetaan henkilön työtä, siksi tehokkain tapa löytää asiakkaita on henkilökohtainen kohtaaminen. Itse löydän mielenkiintoiset prospektit etsimällä yrityksiä eri kanavista ja kontaktoimalla niitä suoraan. Alani on niin vahvasti sidoksissa luottamukseen, että hyviä asiakassuhteita ei ole vielä koskaan syntynyt pelkästään verkkosivun avulla.

Convenience (helppous) Vastakappale Place

Miten helposti kiireinen asiakkaasi löytää tuotteesi ja onnistuu ostamaan sen? Miten tätä prosessia voidaan helpottaa entisestään?

Itse helpotan ostoprosessia automatisoimalla tapaamisten varausta, lähestymällä asiakasta puhelimella tai sähköpostilla ja varaamalla tapaamiset kalenteriin itse.


Muodosta markkinointisuunnitelmaasi selkeä kuva siitä, mitä sinun tuotteestasi tai palvelustasi näiden neljän P:n ja C:n silmällä pitäen voidaan viestiä. Varaa Tuumaamo aika, jos kaipaat tähän apua. 


Kommentit

Suositut tekstit